Nybagt EU-kandidat rækker ud efter Smart Labs

Succes på det hastigt voksende rumænske marked for undervisnings-teknologi har nu spredt sig til nabolandet Moldova, der har valgt INACO og Shape Robotics’ nøgleklare Smart Labs til fremvisning og test i hovedstaden.

København, 5. juli 2022

I Moldovas hovedstad kan skoleledere og øvrige offentlige interessenter egenhændigt nu opleve den nøgleklare totalløsning inden for Edtech, som Shape Robotics sammen med INACO skal levere til foreløbigt minimum 100 rumænske skoler og som står i en stykpris på ca. 700.000 kr.

Salget rykker ikke ved Shape Robotics allerede flotte forventninger om at blive rentabel i andet halvår 2022, men nu er døren åbnet for endnu et af de i alt 19 nationale markeder, som Shape Robotics skal levere undervisnings-teknologi til.

“Moldova er et stabilt politisk land og officiel EU-kandidat, der er i gang med et kvantespring inden for digitalisering. Edtech bølgen skyller hen over hele det østlige Europa og det vi har gjort godt i Rumænien giver nu ringe i vandet og genlyd i de nationer, der ofte ser til Rumænien efter gennemtestede løsninger,” siger topchef André Fehrn.

Testfaciliteten skal danne grundlag for senere udrulning i Moldovas skolesystem, der støttes massivt af EU-midler i forbindelse med de EU-krav til digitalisering i processen frem mod fuldt EU-medlemskab. Lokalt i Moldova har uddannelsesinstitutioner store forventninger til at få vores undervisningsteknologi til landet.

Vi er beærede og glade for at være den første uddannelsesinstitution i Republikken Moldova, der har et Smart Lab. Alle lærere fra institutionen vil være aktivt involveret i et træningsforløb i løbet af sommeren, så vi til efteråret kan starte undervisningen i det nye laboratorium. Det er en ekstraordinær mulighed for både børn og lærere. Hyperion High School tilbyder sammen med partnere fra Danmark og Rumænien nutidens børn chancen for at forberede sig til morgendagens job. Vi håber at se lignende projekter så hurtigt som muligt på andre skoler i Republikken Moldova, “ lyder det fra skoleleder Tamara Pasat.

Står klar til at dække behovet for total digitalisering

Shape Robotics teknologi og erfaring inden for undervisning af unge i de såkaldte STEAM-fag kan dermed blive en vigtig brik i Moldovas bestræbelser på at blive fuldt ud digitaliseret, og satset på Smart Labs understreger landets seriøsitet som officielt EU-ansøgningsland.

Det forventes derfor, at Moldova i de kommende år vil blive tildelt ressourcer fra EU til at opgradere infrastruktur og uddannelse, herunder et fokus på digitalisering i uddannelse. Med stærke historiske og kulturel tilknytning til nabolandet Rumænien, har Moldova nu så at sige kigget til “storebror” for at se, hvad Rumænien gør i forhold til digitalisering.

Vi har erfaring for at vores SmartLabs imponerer både elever og skoleledere. Når de først træder ind i vores SmartLabs og oplever hvordan teknologien i løbet af få minutter kan omsættes til indlæring for de unge, så tager interessenterne personlige erfaringer med hjem til kommunen eller skolen og nævner vores navn. Ligesom med Rumænien står vi klar til at levere INACOS’ SmartLabs til hele Moldova,” fastslår topchef André Fehrn, der står klar til at vækste organisk og gribe muligheden for eventuelle opkøb i de nationale markeder.

Samarbejdet mellem Shape Robotics og den rumænske interesseorganisation INACO betyder nu, at endnu flere af regionens unge får mulighed for at skabe sig en fremtid inden for de teknologiske fag.

Moldova tager nu et spring ind i fremtidens uddannelse. Det er den største glæde for den rumænske INACO Association at tage det første skridt i Republikken Moldova med Smart Lab Durlesti-projektet sammen med vores partnere fra Shape Robotics og værterne, der er så åbne over for fremtidens nye færdigheder. Vi ønsker tidlig intelligent digital undervisning, samarbejde mellem studerende og lærere i blandede teams gennem virtuelle klasser og nye pædagogiske teknologier integreret i dette laboratorium. Vi ønsker os et INACO Smart Lab på alle skoler i Republikken Moldova og på alle skoler i EU. Sammen formår vi virkelig at give vores unge en chance i den store europæiske familie,” lyder det fra Andreea Paul, INACO.

Se en virtuel tour af et SmartLab her:

Yderligere oplysninger og investorrelationer
Tlf.  (+45) 2444 8556

Kommunikation:

Moldova er et stabilt politisk land og officiel EU-kandidat, der er i gang med et kvantespring inden for digitalisering. Edtech bølgen skyller hen over hele det østlige Europa og det vi har gjort godt i Rumænien giver nu ringe i vandet og genlyd i de nationer, der ofte ser til Rumænien efter gennemtestede løsninger.
André Fehrn