Shape Robotics modtager kæmpeordre og opjusterer forventningerne til året

Shape Robotics og Network One Distribution (NOD) har indgået en historisk stor rammeaftale med en samlet værdi på minimum 30 mio. euro (DKK 223 mio.) i løbet af de næste 18 måneder. Aftalen vil blive omsat til en række købsordrer i løbet af 2023, og de første leveringer på 3 mio. euro forventes at finde sted i juni (svarende til 22 mio. kr.). Rammeaftalen alene forventes isoleret set at ville sikre en stor del af den forventede omsætning for Shape Robotics i dette regnskabsår. Derfor opjusterer EdTech-koncernen i dag guidance med 15 mio. kr. til intervallet 145-155 mio. kr. og løfter EBITDA (før engangsomkostninger) fra 3-5 mio. kr. til intervallet 4 og 6 mio. kr.

Ifølge CEO for Shape Robotics, André Fehrn er Shape Robotics på rette kurs mod sine ambitiøse ekspansionsplaner, som blev fuldt finansieret ved forårets emission og senest har udmøntet sig i åbning af salgskontorer i Moldova og en større ordre i sidste uge til rumænske CG&GC. Med en ny og forstærket bestyrelse er Shape Robotics på alle fronter klar til at brede undervisningsteknologi ud på verdensscenen. Dagens rekordstore rammeaftale med den rumænske distributionsgigant NOD indeholder et bredt sortiment af Shape Robotics produkter og tjenester, herunder komponenter til SmartLabs og Fable-robotter.

“Rammeaftalens samlede værdi er over dobbelt så stor som vores omsætning i hele sidste regnskabsår og slår alle andre ordrer, vi hidtil har modtaget både i forhold til omsætning og omfang. En ordre af en sådan størrelse viser sort på hvidt, at vores effektive organisation og portefølje af produkter og tjenester nu kan vinde ordrer med stor kompleksitet og høje krav om levering. Det er vores langsigtede og partnerskabsbaserede vækststrategi, som har skabt grundlaget for denne rekordstore ordre. Ledelsen og teamet vil sammen med vores nye bestyrelse arbejde mod at få mest ud af det store internationale EdTech-netværk, som vi er blevet en essentiel spiller i,” siger CEO André Fehrn.

Med rammeaftalen fra NOD hæver selskabet omsætningsforventningerne med 15 mio. kr. til 145-155 mio. kr. EdTech-koncernen løfter også forventningerne til EBITDA (før engangsomkostninger) fra intervallet 3-5 mio. kr. til mellem 4 og 6 mio. kr.

“Denne banebrydende rammeaftale med NOD er først og fremmest kommet i hus, fordi vores rumænske team i månedsvis har arbejdet utrætteligt, fleksibelt og topprofessionelt. En international virksomhed som Shape Robotics er fuldstændigt afhængig af, at alle afdelinger opererer både selvstændigt og i tråd med den overordnede vækststrategi, som vi nu vil implementere i et globalt vækstscenarie, hvor vores teknologi, stærke partnere og vores uvurderlige in-house erfaringer og løsninger bliver afgørende,” siger CEO André Fehrn.

Diversitet i både bredden af produkter og i antal markeder

Den markante efterspørgsel efter uddannelsesteknologi og nøgleklare løsninger kommer fra dels EU-programmer, men også fra mange uddannelsesinstitutioner og nationale regeringer, som i dag forsøger at omfavne og klæde nye generationer på til en langt mere digitaliseret verden.

Markederne er således utålmodige efter at modtage de rette redskaber til at kunne klæde en samlet befolkning på til en fremtid, hvor evnen til at kunne navigere og arbejde under digitaliserede forhold bliver afgørende.

“NOD placerer denne ordre på baggrund af flere forskellige produkter og tjenester. Dels er vores anerkendte ”Smartlab” løsning (inklusiv Fable-robotter) en stor del af ordren, men NOD skal også levere til andre igangværende projekter til uddannelsessektoren og vi kan nu tilbyde en bred diversitet i brugen af vores produkter. Det er også vigtigt at huske på, at ordren fra NOD kun forholder sig til Rumænien. Vi har for ganske nyligt åbnet et datterselskab i Moldova samt indgået en distributionsaftale i Polen. Det bobler i mange andre attraktive markeder, og vi er klar til at omfavne den stigende efterspørgsel,” siger CEO André Fehrn.

“Vi står nu i en situation, hvor vores bekræftede ordrer og pipeline inklusive andre vækstområder, overstiger vores omsætningsforventninger til hele året. Rammeaftalen med NOD og vores endelige omsætning herfra, afhænger dog af, hvor meget vi leverer i 2023. Derfor hæver vi i dag forsigtigt guidance med 15 mio. kr. Vi skal nu levere for 15-20 mio. kr. hver måned, og dermed fordobler vi vores aktivitetsniveau. Der kan opstå flaskehalse og forsinkelser og denne rammeaftale vil teste vores organisations kapacitet og styrken af vores partnerskaber, men vi har forberedt os i månedsvis på at skulle eksekvere på en potentielt historisk stor ordre. Vi har igen og igen over de sidste år vist evnen til at skalere op og vokse med opgaven. NOD-ordren er et håndfast tegn på, at markedet mener, at Shape Robotics er klar til at tage et større ansvar i den digitale omstilling af uddannelsessystemer verden over” siger CEO André Fehrn.

Digitalisering i Østeuropa er en katalysator for global vækst

I både Polen, Bulgarien og Moldova igangsættes en række programmer og projekter, der har til formål at styrke forskellige dele og niveauer af uddannelsessystemet for i sidste ende at fremme samfundsøkonomiske forhold og livskvalitet generelt, men især for de unge generationer.

I Moldova for eksempel er der adskillige NGO'er, der har uddannelsesprojekter, såsom UNICEF og USAID udover de mange regeringsprogrammer, som lige nu sættes til offentlige udbud i Central- og Østeuropa. Udbud i milliardklassen, som Shape Robotics produkter og services i kraft af partnerskaberne med eksempelvis Samsung og NOD bliver en vigtig del af.

Shape Robotics er allerede til stede i Moldova med et nyligt åbnet datterselskab, som er første skridt i en vækst- og ekspansionsstrategi, der i foråret 2023 blev bredt finansieret af næsten udelukkende eksisterende aktionærer på trods af den massive investeringsinteresse fra nye investorer.

Siden forårets emission har bestyrelsesformand Jeppe Frandsen sat sig for bordenden for Shape Robotics bestyrelse, der med nye kræfter og kompetencer er klar til at omsætte investorernes tillid til yderligere afkast og en større gennemslagskraft på den internationale scene i form af den kommende notering på hovedmarkedet (Nasdaq main market Copenhagen).

“Vi vil gerne takke både nye og gamle investorer for deres tillid. Denne milepælsordre kommer i hus i kølvandet på en kapitalindsprøjtning, der finansierer vores ekspansionsplaner til fulde, og som bestyrelsen og ledelsen i dag forvalter med henblik på den fremlagte vækststrategi, som investorerne har vist stor opbakning til. Vores netværk af globale partnere gør det muligt for os effektivt at udvide vores fodaftryk på det internationale EdTech-marked og øge vores relevans i den digitale omstillings momentum, der dag for dag øges globalt,” siger bestyrelsesformand Jeppe Frandsen.

Mød selskabets CEO André Fehrn i en Q&A med HC Andersen Capital mandag den 12/6 kl. 13 - tilmelding via link.