Shape Robotics øger årsomsætning med næsten 400 pct.

En stærk afslutning på 2022 har givet Shape Robotics en massiv omsætningsvækst i fjerde kvartal fra et niveau på ca. 12 mio. kr. i 2021 til tæt på 51 mio. kr. i Q4 2022. Ud over en samlet omsætning på over 87 mio. kr. i regnskabsåret 2022 og et positivt EBITDA på over 4 mio. kr. i Q4 kan den danske EdTech-koncern desuden fastslå at have leveret en year-over-year omsætningsvækst på tæt på 400 pct.

Regnskabsåret 2022 cementerer både teknologisk relevans og distributionsmæssig rækkevidde for den danske EdTech-koncern Shape Robotics, der med en partnerskabsbaseret vækststrategi effektivt har udbredt dansk uddannelsesteknologi til verden og nu kan se ind i et nyt år med yderligere ordreindtag og omsætningsvækst. Shape Robotics sigter nu efter at lande en trecifret millionomsætning i 2023 svarende til en omsætningsvækst på mellem 50-60 pct. i forhold til årsregnskabet 2022.

Langsigtet europæisk støtte til digital transformation

I september 2020 lancerede EU en handlingsplan for digital uddannelse med intentionen om at integrere ​​digital læring i alle former for uddannelse. Denne plan resulterede i, at der blev afsat 20 pct. af “Recovery and Resilience Funds” (RRF) til digital uddannelse i EU.

EU indikerer i dag en fortsat indsats og fokus på digitalisering, også i tiden efter 2026, hvor projekter finansieret af Recovery and Resilience Funds formelt afsluttes, hvilket antyder, at nye og flere programmer og projektfinansiering med fokus på digital uddannelse vil blive udviklet over en længere periode end oprindeligt planlagt.

“Den digitale transformation byder på hidtil usete muligheder for samfundet og økonomien. Men efterhånden som de digitale muligheder fortsætter med at vokse, er der et klart behov for forbedret digital uddannelse og træning på tværs af alle aldersgrupper for effektivt at imødekomme daglige krav. Vores virke i flere lande i EU hjælper medlemslandene med at ruste deres skoler til en vellykket digital transformation ved at facilitere full-service og nøgleklare STEAM-lokaler med den nyeste teknologi på markedet herunder også vores egen robot Fable,” siger CEO André Fehrn

Recovery and Resilience Funds omfatter tilskud og lån på 723 milliarder euro, hvoraf 45 milliarder euro er afsat til uddannelse, hvoraf ca. 13 milliarder euro er direkte afsat til digitalisering af europæiske skoler og digital læring.

Effektiv finansiering skal realisere vækstpotentiale

Shape Robotics' ledelse og bestyrelse har besluttet at forfølge muligheden for bredere finansiering gennem en fortegningsemission i marts eller april.

“Vi tror på, at endnu en investering vil sætte virksomheden i stand til at replikere vores succeser i andre udvalgte lande såsom Polen, Bulgarien og Moldova. Rettidig og hurtig implementering er afgørende for at udnytte nye muligheder på nye markeder, da mange projekter forventes at starte allerede i 2023 og 2024. Vi ved fra Rumænien, at markedet udvikler sig meget hurtigt, og at man skal være klar med de bedste kort på hånden for at vinde en solid position på markedet,” siger CEO André Fehrn.

Investeringen understøtter den overordnede partnerskabsbaserede strategi og omfatter blandt andet at aktivere og indsætte lokale teams på mindst et af de førnævnte markeder for at understøtte både distributører, uddannelse af lærere samt styrke og udvikle marketing- og undervisningsindhold.

I 2023 forventes den estimerede omsætning at lande mellem DKK 130-140 mio og et EBITDA (før engangsomkostninger) på ca. DKK 3-5 mio. Selskabet forudser dermed en vækstrate på ca. 50-60 pct. i forhold til omsætningen i 2022. Derudover er det Shape Robotics mål at notere virksomheden på Nasdaq Main Market Copenhagen inden årets udgang.