Shape Robotics udvider samarbejdet yderligere med Sydøsteuropas største privatskoleoperatør

Selskabsmeddelelse nr. 60 - 2021
København d. 9. december 2021

Meddelelsen indeholder intern viden.

I forlængelse af selskabsmeddelelse nr. 52, hvor det oplystes at Global Education, en del af Lumina Foundation, og Shape Robotics Romania havde indgået aftalememorandum omkring installation af 5 stk. SmartLabs til en værdi af 3,5 MDKK, kan det oplyses at aftalen udvides til at indeholde 7 stk. SmartLabs (STEAM teknologilokaler) i alt, og udgør nu en værdi for selskabet på ca. 5 MDKK og forventes indregnet forholdsmæssigt i både Q4 2021 og Q1 2022.

Lumina driver en række privatskoler i Rumænien og resten af verden, og er således ikke en del af det omtalte ”1.175 stk. Smart Labs” projekt (jf. selskabsmeddelelse nr. 33 og nr. 38). SmartLab konceptet er skabt af INACO, og finansieres igennem det Europæiske PNRR projekt ("Recovery and Resilience Plan").

Aftalen med Lumina Foundation, er en udvidelse af et allerede eksisterende partnerskab, idet Shape Robotics datterselskab i Rumænien, også faciliteter privatskole-kæden med en abonnementsbetalt online undervisningsplatform kaldet SchoolFlix.

Shape Robotics fastholder det finansielle mål for 2021, med en omsætning i niveauet 15,8-17 mio. kr.

Om Shape Robotics A/S
Shape Robotics har på få år opbygget en stærk position på det globale EdTech-marked og sigter efter at være etableret i alle verdens landes skolesystemer inden 2030.

Shape Robotics klæder verden på til en fremtid, hvor nytænkning med kodning og robotteknologi er afgørende for samfundsudviklingen. Inspirerende undervisning med robotter og teknologi er med til at forberede de studerende til en omskiftelig fremtid, hvor digitale teknologier, kunstig intelligens og automatisering i stadig stigende grad præger familie- og arbejdsliv.

Fable til STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Math) undervisning var det første produkt som virksomheden udviklede. Fable er en modulær robot, som studerende kan bygge på få sekunder. De studerende kan kode Fable, afhængigt af deres erfaring - fra simpel blokprogrammering til kodning i det avancerede Python-sprog. Fable inkluderer en bred vifte af undervisningsmaterialer, udviklet af lærere til lærere. Tusindvis af Fable robotter bruges i dag i klasseværelser rundt om i verden.

Stedfortræder-robotten, Fable Connect, var det næste produkt som virksomheden lancerede. Systemet afhjælper højt fravær, fx på grund af sygdom. Den studerende foretager først et videoopkald til robotten som står i klasselokalet.  Derefter kan den studerende fjernstyre robotten rundt, tale, se og kommunikere med klassekammeraterne og læreren. Hundredvis af Fable Connect-robotter bruges nu på skoler og hospitaler, primært af børn med langvarige sundhedsproblemer.

Teknologilokaler til undervisning implementeres i disse år på mange skoler i hele verden. Med opkøbet af en distributør begyndt Shape Robotics også at tilbyde skoler komplette teknologilokaler til deres STEAM undervisning. Et STEAM Lab fra Shape Robotics indeholder blandt andet Fable Robotter, Virtual Reality Headsets, 3D Printere og det hele bindes unikt sammen af integreret læringsmateriale. Indtil videre har Shape Robotics implementeret adskillige teknologilokaler og forventer at skulle implementere tusindvis i de kommende år.

Yderligere Information
David Johan Christensen, CEO Shape Robotics A/S