Sharp belønner udvikling af fremtidens dørklokke

Sharp belønner studerende opfinder med lønnet praktikophold til udvikling af smart dørklokke.

Sharp Europe har udpeget Daniel McGrane som vinder af deres konkurrence om et lønnet praktikophold. Vinderprojektet er et koncept til et interaktivt dørklokkesystem. Med den smarte dørklokke får man via en mobilapp mulighed for at se og kommunikere med besøgende ved døren, uanset om man er hjemme, på arbejde eller på ferie. Daniels koncept har vundet ham et praktikophold i sommer blandt nogle af Europas førende innovatorer hos Sharp Laboratories of Europe, der ligger i Oxford.

Daniels bidrag vandt over 20 udvalgte finalister i Sharps årlige konkurrence om et praktikophold, #GetItDownOnPaper. Dommerne var forskere fra Sharp Laboratories of Europe og to uafhængige internationale designeksperter, Michael Thomson (direktør for Design Connect) og Eddie Walker (chef for partnerskaber i The Design Council). Konkurrencen gik ud på at studerende skulle tweete produktideer til fremtidens hjem.

Dørklokken har til formål at øge sikkerheden i hjemmet og kan have funktioner, der giver mulighed for at tale med besøgende, når man ikke er til stede – f.eks. for at give instrukser til kurerer og transportfirmaer, eller afspille videobeskeder der er optaget på forhånd. Tilslutning af hverdagsting som f.eks. dørklokker til nettet er meget oppe i tiden, og praktikopholdet vil blive brugt til at videreudvikle Daniels koncept.

Daniel er 23 år og tredjeårsstuderende i Business and Enterprise Management på Sheffield Hallam University, forklarer: ”Jeg var træt af sure miner fra familiemedlemmer, når jeg ikke åbnede døren for at tage imod deres pakker, så jeg overvejede en række løsninger. Den eksplosive vækst i onlinekøb skaber behov for en hjemmeteknologi, der letter denne udvikling.”

Administrerende direktør for Sharp Laboratories of Europe, Ian Thompson, sagde, ”Sharp vil gerne takke alle, der har indsendt bidrag. Vi var meget glade for antallet og bredden i ansøgningerne, der dækker alt fra Daniels koncept til en interaktiv dørklokke til et identifikationssystem for allergier. Det tog os hele seks timer at diskutere bidragene, men vi nåede frem til, at Daniels idé var relevant, praktisk og kunne udvikles til at blive en integreret del af fremtidens forbundne hjem.”

Sharp Laboratories er ansvarlig for at udvikle banebrydende innovationer, der løser reelle problemer for mennesker, f.eks. mobil LCD-teknologi og ”laboratoriet i din hånd”, en teknologi der på få minutter giver resultater af blodprøver.

Mere information om konkurrencen kan findes på Sharps blog: http://www.humansinvent.com/getitdownonpaper

For yderligere information henvises til:
www.youtube.com/user/SharpEurope
www.linkedin.com/company/sharpeurope
www.HumansInvent.com

For flere oplysninger

Om Sharp
Sharp Electronics (Europe) Limited, hovedkvarter i London, er det europæiske datterselskab af Japans Sharp Corporation, en verdensledende opfinder og producent inden for audiovisuel, kommunikation, sundhed, miljø- og informationsprodukter og kerneteknologier. Med en markant andel af hele Sharps oversøiske virksomhed er Europa et af virksomhedens vigtigste markeder. Selskabet beskæftiger 4.200 mennesker fordelt på 26 lokaliteter i hele Europa. For yderligere information henvises til www.sharp.eu.