Report this content

ACR Capital lancerer ny fond med 800 millioner kroner for investeringer i nordiske IT-firmaer. Det svenske venture capitalfirma ACR Capital lancerer sin anden IT-fond, Slottsbacken Venture Capital Fond II, efter at have tiltrukket 800 millioner kroner fra et antal større internationale investorer. Slottsbacken har en tydelig nordisk strategi og kapitalet bliver investeret i hurtigt voksende nordiske IT-firmaer. To investeringer er allerede blevet gennemført. Slottsbacken Venture Capital Fund II (SVC Fund II) vil fokusere på investeringer i nordiske hurtig voksende IT-virksomheder inden for områderne tele - og datakommunikation samt e-medie, der stiller unikke produkter til rådighed for de internationale markeder. Ligesom ACR Capitals fremgangsrige første Slottsbacken fond, kommer SVC Fund II til at have en tydelig fælles nordisk strategi for at finde ekspanderende virksomheder i Norden, og hjælpe med at udvikles og at internationalisere dem. Det lykkes SVC Fund II at tiltrække 800 millioner kroner fra et antal at store internationale investorer, inklusiv Sampension (Danmark),6:e AP- fonden (Sverige), AMF Insurance (Sverige), SPP (Sverige), Telias Pensionsstiftelse (Sverige), Telia AB (Sverige), Merital Life Assurance (Finland), Industrial Investment (Finland) og Local Goverment Pension Institution (Finland). Fonden løber i 8 år. To investeringer er allerede blevet gennemført af SVC Fund II, i det danske Zapera A/S og det finske software firma, European Gaming Entertainment & Technology OY. Zapera er Skandinaviens største markedsanalyseinstitut som kun anvender sig af internettet for sin dataindsamling. European Game & Entertainment Technology er en global leverandør af teknologi for trådløs og internet baseret spil (for kasinoer osv.) Trods usikkerheden på markederne for IT-aktier og for risikovilligkapital er det lykkes at tiltrække flere store internationale investorer til vores anden fond, hvilket vi selvfølgelig er meget glade for. Vores tro på en god fremtid for ledende og innovative IT-firmaer er uforstyrret og vi mener, at vores lange erfaring, vores fælles nordiske strategi og fremgangen med vores første fond lægger op til en ligeså vellykket anden fond, siger Håkan Claesson, ACR Capital, Danmark. Om ACR Capital: ACR Capital forvalter Slottsbackens fonds som har investeret i nordiske ekspanderne virksomheder inden for tele- og datakommunikation samt e-medie siden 1996. ACR Capital´s første Slottsbacken fond har en kapital med ca.300 millioner kroner med Telia AB og 6:e AP-fonden som investorer. ACR Capital´s anden Slottsbacken fond har en total kapital på ca. 800 millioner kroner. ACR Capital blev grundlagt i 1995 og har i dag kontor i Stockholm, København og Helsingfors. Investeringerne gennem Slottsbacken Fund I har været fremgangsrige og porte følje virksomheder har i flere tilfælde vokset til at være store og markedsledende, der nærmer sig en børsnotering eller andre såkaldte "exits". I Slottsbacken Fund I findes investeringer som Danish Probe, en patentbeskyttet e-learning software virksomhed, Unique Development Studios, Nordens ledende udviklere af dataspil, det hurtigt voksende programvare firma Marratech, som har software til rådighed for e-møder, samt Digiscope, en ledende leverandør af løsninger for nye digitale medier. Nylige gennemførte investeringer inkluderer selv Secode, et vagt firma på internettet, Finansium, Europas ledende i forbindelse med online/wireless finansiel information, og Reddo Networks, som udvikler "næste generations" IP-teknologi og produkter. Gennemsnitlig IRR på hidtil gennemførte "exits" udgør ca. 250%. Eksempel på fremgangsrige "exits" er datasikkerhedsfirmaet Protect Data, som blev børsnoteret i 1998 og det danske bredbånds firma Cocom som blev erhvervet af Cisco Systems inc.1999. For yderligere information kontakt venligst: Håkan Claesson ACR Capital Tel: +45 33 38 20 40 Fax:+45 33 38 20 10 E-Mail: hc@acr.dk http://www.slottsbacken.com ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00030/bit0002.pdf