I forbindelse med Earth Day: SodaStream offentliggør ambitiøse bæredygtighedsmål

Gennem kampagnen ”Don’t just share, care” opfordrer SodaStream sammen med Randi Zuckerberg alle mennesker til ikke blot at dele deres bekymring for planeten på de sociale medier, men til også at lade bekymringen udmønte i reelle handlinger. Varemærket viser vejen ved at offentliggøre egne forpligtelser, som blandt andet inkluderer en reduktion af produktionen af antallet af engangsplastflasker med 78 milliarder frem til 2025.

I forbindelse med Earth Day lancerer SodaStream i dag kampagnen ”Don’t just share, care” sammen med Randi Zuckerberg. I den humoristiske kampagnevideo opfordrer Randi Zuckerberg alle mennesker til ikke blot at forholde sig til miljøspørgsmål digitalt på de sociale medier, men til også at træffe foranstaltninger i det virkelige liv. Sidst i videoen introducerer Zuckerberg en bæredygtig platform, hvorpå virksomheden har offentliggjort sine egne forpligtelser for miljøet, som du kan finde og deltage i på SodaStream.dk

Påtager sig at undgå plastaffald
SodaStreams genanvendelige flasker udgør et alternativ til plastflasker til engangsbrug. Ifølge varemærkets prognose vil virksomheden kunne bidrage til at reducere produktionen af antallet af engangsplastflasker i verden med næsten 78 milliarder frem til 2025. Dette er hele 11 milliarder flere end det mål, der blev fremsat sidste år.

Fra og med slutningen af året vil SodaStream desuden udskifte materialet i de flasker, der indeholder sirup, fra plast til metal eller et andet mere bæredygtigt materiale. Denne forpligtelse indebærer, at yderligere 200 millioner engangsplastflasker kan undgås frem til 2025.

Varemærket meddeler også, at de lige nu for første gang udvikler sodavandsmaskiner, som er produceret af genvundet eller plantebaseret materiale. På denne måde gør SodaStream sit engagement for planeten til sin hovedkategori, noget som gør hele varemærkets sortiment grønnere.

– Vores sodavandsmaskiner er som udgangspunkt bæredygtige. Hver SodaStream-bruger undgår op til tusindvis af engangsplastflasker. Vi tager nu vores forpligtelser et skridt længere ved at introducere sodavandsmaskiner fremstillet af holdbare materialer, fortæller Eyal Shohat, SodaStream Global CEO.

En helt ny undersøgelse udført af varemærket viser, at 84 procent af SodaStream-brugerne har reduceret deres forbrug af engangsplastflasker. Tæt på 80 procent angav desuden, at de var blevet mere miljøbevidste.

Reduktion af CO2-aftrykket
SodaStreams mål er, at 10 procent af den globale virksomheds energibehov skal dækkes ved hjælp af solenergi i 2022. Hvilket er en femdobling i forhold til 2020. Gennem disse investeringer bidrager SodaStream til PepsiCos mål om at gå 100 procent over til vedvarende energi for virksomhedsejede virksomheder på globalt plan inden 2030. Derudover har PepsiCo forpligtet sig til at nå et netto-nuludslip inden 2040, et årti tidligere end det, der kræves iht. Parisaftalen.

SodaStreams Spirit Starter Kit og Duo Starter Kit er certificeret af Carbon Trust, hvilket viser varemærkets fortsatte engagement for miljø og bæredygtighed. Certificeringen har gjort det muligt for SodaStream at identificere vigtige områder i sine produkters værdikæde, hvor det er muligt at vedtage tiltag, og på den måde mindske sit totale CO2-aftryk.

Øvrige virksomhedsforpligtelser
I forbindelse med Earth Day arrangerer SodaStream Nordics i samarbejde med nonprofitorganisationen ”Håll Sverige Rent” en lokal affaldsindsamlingsdag for de ansatte. Virksomheden vil også plante et træ for samtlige medarbejdere via den almennyttige organisation One Tree Planted. Derudover støtter SodaStream Nordics også UNICEFs projekt for bæredygtigt iværksætteri.

SodaStream samarbejder desuden med PangeaSeed Foundation, en havbevarende nonprofitorganisation, med en donation til stiftelsens indsats inden for miljøuddannelse og bevidstgørelse.

Se kampagnefilmen her: https://youtu.be/D40qx8V7Wkg

* Opeepl-undersøgelse udført på 600 SodaStream-brugere i USA (januar 2021)

Få flere oplysninger ved at kontakte:

SodaStream®, der er verdens førende producent og distributør af sodavandsmaskiner, har aktiviteter i 46 lande med produkter i mere end 80.000 butikker på fem kontinenter. SodaStream gør det muligt og nemt for forbrugere at forvandle almindeligt postevand til danskvand og tilsætte vandet smag på få sekunder. Ved at gøre almindeligt postevand sjovere og mere spændende hjælper SodaStream forbrugere til at drikke mere vand. SodaStreams sodavandsmaskiner tilbyder et innovativt alternativ for forbrugere, som ikke længere vil købe sodavand eller danskvand på flaske. SodaStream fremmer menneskers sundhed og velvære, værner om miljøet, er omkostningseffektiv, fleksibel og sjov at bruge. Du kan læse mere om, hvordan SodaStream gør vand mere spændende ved at følge SodaStream på Facebook, Instagram og YouTube. Besøg gerne: www.sodastream.dk