Så nemt reducerer du dit plastforbrug i 2021

Engangsplast findes stort set alle steder. I vatpindene på badeværelset, i frugtposerne i supermarkedet og i take away-koppen fra kaffebaren. Det kan derfor føles besværligt og svært at undgå engangsplast i hverdagen, men det behøver det ikke at være. SodaStream deler her seks nemme tips til, hvordan du kan reducere plastforbruget i 2021.

Siden 70’erne har den dårlige indvirkning af plast på miljøet været en af SodaStreams mærkesager, og i dag er sagen mere aktuel end nogensinde før. Faktum er, at der hvert år havner 8 til 13 millioner tons plast i naturen. Hele 40 procent af al den plast, der bliver fremstillet, anvendes desuden til engangsemballage.[1]

– Plasten udgør en stor trussel mod miljøet, og hvis vi ikke ændrer vaner, vil der i 2050 findes mere plast end fisk i havet. Hos SodaStream arbejder vi for at reducere forbruget af engangsflasker, og gennem vores produkter vil vi gøre det nemmere for forbrugerne at leve et bæredygtigt liv og rent faktisk gøre en forskel, siger Mats Ajpe, Marketing Director hos SodaStream Nordics.

Hvordan skærer man egentlig ned på sit plastforbrug i hverdagen? SodaStream har udarbejdet en liste med nogle hverdagstips.

Køb uemballerede fødevarer
Prøv, så vidt muligt, at købe fødevarer som fx grøntsager og frugt, der ikke er emballeret i plast. Et andet tip er at købe brød, der ikke ligger i en plastikpose, men som i stedet opbevares i en papirpose.

Skift plastfolie ud
Undgå plastfolie, og find i stedet andre løsninger til opbevaring af madvarer og rester i køleskabet. Du kan fx nemt genbruge syltetøjsglas til opbevaring af mad. En anden bæredygtig løsning er at sætte en tallerken oven på en skål med rester.

Invester i en genanvendelig kaffekop
Invester i en genanvendelig kaffekop, som er let at tage med på farten. På den måde undgår du engangskaffekopper, som ud over plastlåget ofte består af plast på koppens inderside.

Stop med at købe engangsflasker
Endnu et tip er at stoppe med at købe vand på flaske. Invester i stedet i en genanvendelig flaske, som er nemt at tage med sig. For kulsyreholdigt vand gælder det, at du kan mindske mængden af flasker betydeligt ved ganske enkelt at fremstille det derhjemme med en sodavandsmaskine.

Drop plastikposen
Undgå plastikposer, når du handler mad eller er ude og shoppe. Sats i stedet på en stofpose, der er så let, at den kan proppes i tasken og tages med. Det er ekstra godt, hvis den er fremstillet i økologisk bomuld.

Udskift vatpinde af plast
Skift vatpinde af plast ud med en økologisk variant med en pind af papir. En del mærker kan endda smides i komposten.

Få flere oplysninger ved at kontakte:
E-mail: peter@agency.se

SodaStream®, der er verdens førende producent og distributør af sodavandsmaskiner, har aktiviteter i 46 lande med produkter i mere end 80.000 butikker på fem kontinenter. SodaStream gør det muligt og nemt for forbrugere at forvandle almindeligt postevand til danskvand og tilsætte vandet smag på få sekunder. Ved at gøre almindeligt postevand sjovere og mere spændende hjælper SodaStream forbrugere til at drikke mere vand. SodaStreams sodavandsmaskiner tilbyder et innovativt alternativ for forbrugere, som ikke længere vil købe sodavand eller danskvand på flaske. SodaStream fremmer menneskers sundhed og velvære, værner om miljøet, er omkostningseffektiv, fleksibel og sjov at bruge. Du kan læse mere om, hvordan SodaStream gør vand mere spændende ved at følge SodaStream på Facebook, Instagram og YouTube. Besøg gerne: www.sodastream.dk

[1] https://www.naturskyddsforeningen.se/fr%C3%A5gor_och_svar_om_plast