Tag kortere brusebad, skift pakning og undgå plastflasker: Sådan reducerer du dit vandforbrug

Nye tal fra SodaStream viser, at et stort flertal selv mener, at de har en bæredygtig livsstil. På trods af dette forbruger seks ud af ti danskere vand på flaske, og kun én ud af ti tøver på grund af den mængde vand, der kræves til at producere en plastflaske. Men faktum er, at produktionen af en plastflaske kræver mindst samme mængde vand, som flasken efterfølgende fyldes med.[1] Vores vandforbrug er en vigtig del af problematikken omkring bæredygtighed, og SodaStream giver dig derfor her nogle gode tips til, hvordan du let kan reducere dit vandforbrug.
[1] https://www.watercalculator.org/save-water/recycle-plastic/

Vand er en af verdens vigtigste ressourcer, og vandforbruget er derfor naturligvis en vigtig del af problematikken omkring bæredygtighed. I Danmark alene forbruges i gennemsnit 105 liter vand pr. person i døgnet.[1] SodaStream har derfor i en undersøgelse spurgt danskerne om deres holdning til vand og bæredygtighed. Resultatet viser, at 61 procent køber danskvand på flaske. Derudover angiver én ud af ti adspurgte, at de gør det hver uge. Der er ganske mange, der tøver, men blot 23 procent tøver fordi plastflasker er dårlige for miljøet, og blot 11 procent tøver, fordi produktionen af en plastflaske kræver meget vand.

Samtidig viser resultatet, at op imod syv ud af ti adspurgte mener, at de har en bæredygtig og miljøvenlig livsstil. Dog mener 56 procent af dem, som anser sig selv for at leve bæredygtigt, at de kan gøre mere.

– Det er glædeligt, at mange mener, at de har en bæredygtig livsstil, men også at mange mener, at de kan gøre mere. Det viser, at der findes en vilje til at bidrage til en bedre og mere bæredygtig fremtid. Hos SodaStream tror vi på, at hvis vi alle laver små ændringer, kan vi i fællesskab opnå store og vigtige resultater. Hvis vi for eksempel alle gør noget så simpelt som at lukke for vandet, når vi børster tænder, kan vi spare enorme mængder vand, udtaler Mats Ajpe, Marketing Director hos SodaStream Nordics.

SodaStream giver derfor tips til, hvordan man let kan reducere sit vandforbrug og på den måde leve mere bæredygtigt.

Luk for vandet, når du børster tænder
Ved at lukke for vandet under tandbørstning er det muligt at spare helt op til 7.000 liter vand pr. person om året.[2]

Vask ikke op under rindende vand
Lad ikke vandet løbe, mens du vasker op. Du kan reducere vandforbruget ved i stedet at fylde en opvaskebalje med vand og vaske op i den.

Udskift pakninger
Hvis for eksempel en vandhane drypper, eller toilettet løber, kan det medføre et stort og unødvendigt vandspild. Dette kan meget let undgås ved at skifte pakningerne ud.

Tag kortere brusebade
Der bruges 8–12 liter vand pr. minut under en bruser. Et brusebad på tre minutter svarer således til omkring 36 liter vand, mens et brusebad på ti minutter svarer til omkring 120 liter.[3] Ved at tage kortere brusebad kan man altså spare store mængder vand. Et andet tip til at reducere vandforbruget er også at slukke for vandet, når man sæber sig ind.

Undlad at købe vand på plastflaske
Produktionen af en plastflaske kræver lige så meget vand, som efterfølgende fyldes i flasken. Det er således muligt at reducere vandforbruget ved at undlade at købe vand på flaske. Brug hellere en genanvendelig flaske, som er let at have med sig rundt. Et andet tips er selv at lave sit eget vand med brus derhjemme ved hjælp af en kulsyremaskine.

Fyld opvaskemaskinen og vaskemaskinen helt op
Der bruges omkring 15 liter vand til en opvask i opvaskemaskinen og omkring 50 liter vand til hver vask i vaskemaskinen.[4] Vær derfor meget omhyggelig med at fylde både opvaske- og vaskemaskinen helt op, inden du tænder for dem.

Få flere oplysninger ved at kontakte:

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udført af opinions- og markedsundersøgelsesvirksomheden YouGov. I perioden 19.–21. marts blev der gennemført i alt 1.012 interviews over nettet med mænd og kvinder på 18 år og derover i Danmark.

SodaStream®, der er verdens førende producent og distributør af sodavandsmaskiner, har aktiviteter i 46 lande med produkter i mere end 80.000 butikker på fem kontinenter. SodaStream gør det muligt og nemt for forbrugere at forvandle almindeligt postevand til danskvand og tilsætte vandet smag på få sekunder. Ved at gøre almindeligt postevand sjovere og mere spændende hjælper SodaStream forbrugere til at drikke mere vand. SodaStreams sodavandsmaskiner tilbyder et innovativt alternativ for forbrugere, som ikke længere vil købe sodavand eller danskvand på flaske. SodaStream fremmer menneskers sundhed og velvære, værner om miljøet, er omkostningseffektiv, fleksibel og sjov at bruge. Du kan læse mere om, hvordan SodaStream gør vand mere spændende ved at følge SodaStream på Facebook, Instagram og YouTube. Besøg gerne: www.sodastream.dk

Køber du flaskevand med kulsyre i butikker?

Ja, hver uge 10 %
Ja, hver måned 16 %
Ja, nogle gange om året 35 %
Nej, aldrig 33 %
Nej, jeg laver selv vand med kulsyre hjemme 6 %
Ved ikke 0 %

Hvad af følgende, om noget, kan få dig til at tøve med at købe flaskevand med kulsyre?

Jeg synes, at vand fra hanen smager bedre 29 %
Prisen er for høj 28 %
Plastflasker er dårlige for miljøet 23 %
Jeg bryder mig ikke om smagen af flaskevand med kulsyre 22 %
Det er besværligt at bære dem hjem fra butikken 14 %
Transporten af plastflasker er dårligt for miljøet 13 %
Produktionen af en plastflaske kræver en stor mængde vand 11 %
Jeg er urolig for skadelige kemikalier 6 %
Jeg tøver ikke 17 %
Ved ikke 5 %

Synes du, at du har en bæredygtig og miljøvenlig livsstil?

Ja, helt klart 11 %
Ja, men jeg kunne godt gøre mere 56 %