Ledere skal på skolebænken for at skabe vækst

Konkurrencen er benhård for mindre virksomheder med vækstambitioner. Den 2.-3. november sætter Vækst via Ledelse derfor fokus på lederudviklingen i lokale virksomheder. Der er nu åbent for tilmelding til lederworkshoppen.

Lederworkshoppen giver 20 ejerledere mulighed for at få afklaret styrker og udviklingsområder, så der er grobund for udvikling og ny vækst. Der står overlevelse og konsolidering på dagsordenen. Det gode spørgsmål er: Hvad bliver det afgørende konkurrenceparameter?

Workshoppen er del af projektet, Vækst via Ledelse, der giver et kvalificeret svar på den udfordring. Projektet vil styrke lederens personlige kompetenceprofil gennem et udviklingsforløb, som målrettes ud fra virksomhedens konkrete behov. Al erfaring viser nemlig, at vejen til en sund og fremgangsrig forretning går gennem ambitiøse ledere med et afklaret forhold til egne kompetencer og rollen som leder.

Lederrollen skal styrkes
For mange ledere i mindre virksomheder, er rollen som leder blevet formet i takt med virksomhedens udvikling. Men der er ofte tale om en rolle, som den enkelte leder ikke har haft tid til at udnytte fuldt ud og gøre til et større aktiv for virksomheden.

Vi har mange mindre og mellemstore virksomheder, der drives af dygtige ledere. Ofte har de dog ikke tilstrækkelig fokus på lederudvikling, fordi hverdagen i sagens natur er meget orienteret mod driften af virksomheden. Med det nye lederforløb og lederworkshoppen får deltagerne mulighed for på meget konkret vis at styrke ledelseskompetencen i deres virksomhed – og dermed skabe en stærkere basis for vækst og udvikling,” siger vækstkonsulent Torben Kristensen

Planlægning af arbejdsopgaver betyder noget
Poul W. Jensens Eftf. i Sorø var en af de virksomheder, der deltog i sidste års Vækst via Ledelses-forløb. Smedemester Peter Hansen fortæller: ”Vi gik hjem fra kurset med en klar fornemmelse af, at her var der noget, vi var nødsaget til at se på. Frem for altid at komme halsende efter de enkelte opgaver, fik vi nogle værktøjer til at planlægge, så der på den måde blev sammenhæng mellem markedsføring, salg, produktion og levering. På den måde blev vi også bedre rustet til fremtidens konkurrencesituation”.

Ejerledere, der er interesserede i at deltage i Vækst via Ledelse, kan henvende sig til Erhvervschef Niels-Henrik Glisbjerg på tlf. 57876034 eller tilmelde sig på: http://www.slagelseerhvervscenter.dk/arrangementer/128-vaekst-via-ledelse

Vækst via Ledelse udbydes af Sorø Erhverv og de øvrige erhvervskontorer på Vestsjælland i samarbejde med Væksthus Sjælland.