Sjælland vil være en endnu større del af Danmarks nordiske eksportsucces

Report this content

Sorø Erhverv har sat fokus på det nordiske marked, hvor eksporttallene taler for sig selv: 21% af dansk eksport går til Norden, det svarer til mere end 213 milliarder kroner. Den 26. januar afholder Sorø Erhverv en eksportformiddag, hvor virksomhederne kan møde handelschefer fra samtlige nordiske lande og Baltikum.

”Med dette gratis arrangement vil vi sætte turbo på eksporten til de nordiske lande”, siger Erhvervschef Niels-Henrik Glisbjerg, Sorø Erhverv som også kan afsløre at Sorøs erhvervsvirksomheder får mulighed for at deltage på en fællesstand på Nordens største underleverandørmesse ”Elmia” i Jønköping til november.

Der er penge i eksport

Dansk Erhvervs Perspektivanalysen viser, at de nordiske lande tilsammen udgør over en femtedel af den samlede eksport, svarende til et beløb på 213 milliarder kroner. Det er dermed den vigtigste eksportregion for Danmark.

Norden har med andre ord stor betydning for Danmarks økonomi. 21,3 procent af den samlede danske eksport går til de nordiske lande, mod 12,9 procent til Tyskland, 9,9 procent til USA og 7,5 procent til de fire BRIK-lande, og dertil kommer en betydelig form for indirekte eksport i form af turisme, grænsehandel og anden økonomisk udveksling mellem Danmark og de andre nordiske lande.

Analysen konkluderer samtidig, at Norden har klaret sig pænt igennem krisen og rummer gode muligheder for vækst fremover.

Brug en formiddag

Eksportrådet, Dansk Erhvervsfremme, Væksthus Sjælland og Sorø Erhverv inviterer de Sjællandske virksomhed til eksportseminar den 26. januar 2016.

Handelscheferne fra handelskontorerne på ambassaderne i Norge, Finland, Sverige, Island og Baltikum vil være til stede på seminaret og præsentere potentialet på deres respektive markeder. For trods ligheder landene imellem, er det vigtigt at tage hensyn til de forskelle, der er på tværs af grænser, hvis man vil sikre sig succes på nye kundemøder eller ved aftaler med en agent. Handelscheferne har en lang erfaring med at hjælpe både store og små virksomheder med markedsspecifikke kunde- eller partnersøgninger, konkurrentanalyser, rekruttering, matchmaking, events m.m.

Praktiske informationer

26. januar 2016, kl. 8.30 – 13.00

Gefion - Fulbyvej 15 - 4180 Sorø

Deltagelse er gratis

Tilmelding til erhverv@soroe.dk

Erhvervschef i Sorø Kommune, Niels-Henrik Glisbjerg på telefon 29 32 56 92.

Sorø Erhverv
Sorø Erhverv er virksomheders indgang til kommunen. Vi hjælper med råd og vejledning i forhold til at starte og drive en virksomhed i Sorø Kommune. Vi samarbejder både regionalt med Region Sjælland, nationalt med ministerier og erhvervsorganisationer og internationalt med forskellige EU-institutioner.

Tags:

Hurtige fakta

Program Kl. 8.30 Ankomst – registrering - kaffe og the Kl. 9.00 Velkomst ved Erhvervschef Niels-Henrik Glisbjerg, Sorø Erhverv Kl. 9.10 Markedsmuligheder i Finland samt Baltikum ved Klaus Hell Kl. 9.30 Markedsmuligheder i Sverige ved Marianne Peters Kl. 9.50 Markedsmuligheder i Norge ved Tine Hylleberg Kl. 10.10 Markedsmuligheder i Island ved Ernst Hemmingsen Kl. 10.30 Hvilke muligheder er der for hjælp fra eksportrådet i region Sjælland ved Martin Amdi Pedersen, Væksthus Sjælland/Eksportrådet Kl. 10.50 Erfaringer med at arbejde med eksportrådet ved Claus Hansen Tool Denmark www.tooldenmark.dk og Henrik Bøgh fra Quicktube www.quicktube.dk Kl. 11.10 Afslutning på mini konferencen ved Niels-Henrik Glisbjerg Kl. 11.20 Speed-dating og samtaler med handelscheferne, Væksthuset og Sorø erhverv Kl. 13.00 Arrangementet slutter
Tweet dette