Tværkommunalt samarbejde skal sikre fremtidens industriarbejdskraft

De sjællandske produktionsvirksomheder mangler i stigende grad kvalificeret arbejdskraft. Et tværkommunalt samarbejde mellem kommuner og virksomheder vil arbejde for en langsigtet løsning.

Seks sjællandske kommuner deltog i sidste uge i et opstartsmøde for et nyt samarbejde, hvor kommunerne i tæt samspil med lokale produktionsvirksomheder vil arbejde på at skaffe kvalificeret arbejdskraft til produktionsvirksomhederne på Sjælland.

Initiativtageren til det nye samarbejde er Claus Christensen fra DBI Plastics i Stenlille. Han siger:

– De sjællandske produktionsvirksomheder står med en fælles udfordring, og vi har brug for at finde fælles løsninger. Derfor er vi gået i dialog med kommunerne om, hvordan vi i fællesskab kan sikre den fremtidige arbejdskraft til vores virksomheder.

Sorø Kommune var vært for opstartsmødet, hvor Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Ringsted, Køge og Sorø kommuner deltog sammen med Schneider Electrics fra Ringsted og DBI Plastics fra Sorø. Efterfølgende vil flere virksomheder i hver kommune blive inviteret til at deltage i samarbejdet.

Kontorfolk i industrien

Manglen på kvalificeret arbejdskraft i produktionsvirksomhederne er så omfattende, at man i det nye samarbejde blandt andet vil se på, hvordan man kan rekruttere medarbejdere fra helt andre faggrupper.

– Med projektet går vi ud og tager fat i helt andre målgrupper end dem, vi normalt kigger efter. Helt konkret vil vi gå efter at rekruttere ledige fra eksempelvis kontor og servicefagene og så give dem den fornødne opkvalificering, så de kan varetage et industrijob, siger Claus Christensen. – Det kan være en medarbejder, som har arbejdet mange år i et kontorjob, men som nu er ledig. Og hvis motivationen er der, så kan vi sørge for at tilvejebringe kompetencerne, så den medarbejder bliver attraktiv for en virksomhed.

– Projektet er ikke blot et quick fix. Det handler ikke kun om at skaffe X antal medarbejdere nu og her. Det handler om, at vi tager samlet fat – virksomheder og kommuner – for at finde en mere langsigtet løsning, siger Claus Christensen.

Næste skridt i samarbejdet bliver en fælles introduktionsdag, hvor ledige og virksomheder kan møde hinanden.

Claus Christensen, DBI Plastics, på telefon 26 30 01 04.

Kristine Christensen, leder af formidlingsenheden, Sorø Jobcenter, på telefon 40 42 95 33.