Penge til Afrikas Pippi

Report this content

Danskerne købte sidste år masser af film med Astrid Lindgrens skønne figurer – Pippi Langstrømpe, Børnene fra Bulderby og Ronja Røverdatter. I alt 207.000 film blev langet over disken alene i Danmark. I Skandinavien har SF Film indtil videre samlet 800.000 kr ind til SOS-Børnebyernes arbejde

Børn uden forældre eller hvis forældre har forladt dem, får nu en hjælpende hånd i Den Centralafrikanske Republik. I bedste Astrid Lindgren-ånd går en del af overskuddet fra film med den populære forfatters historier til Afrikas børn.

Sidste år ville Astrid Lindgren være fyldt 100 år, og den runde fødselsdag blev fejret med særudgivelser af bøger og film. Et salg, som Astrid Lindgrens efterkommere ønskede, skulle støtte SOS-Børnebyerne, der bygger ”Astrid Lindgrens børneby” i Den Centralafrikanske Republik.

207.000 kroner fra SF Film
I Danmark har SF Film A/S doneret en krone for hver Astrid Lindgren film, der blev solgt i 2007, til SOS-Børnebyerne.

”Vi er utrolig stolte og glade for at have samlet penge ind til SOS-Børnebyerne. Astrid Lindgren dedikerede jo sit liv og forfatterskab til børn, så derfor var det for os oplagt at gå ind og støtte SOS-Børnebyernes flotte arbejde via salget af vores Astrid Lindgren produkter,” siger Salg- og marketingdirektør hos SF Film A/S, Thomas Schultz.

”Både børn og voksne elsker Astrid Lindgren. Og den store popularitet betyder nu, at vi kan hjælpe forældreløse og forladte børn i Den Centralafrikanske Republik. Astrid Lindgrens tanker omkring, at børn har brug for kærlighed – og at de skal vokse op både med tryghed og frihed, ligger helt i tråd med SOS-Børnebyernes arbejde,” siger SOS-Børnebyernes direktør Hanne Rasmussen.

”Astrid Lindgrens børneby”
SOS-Børnebyerne har flere aktiviteter i Den Centralafrikanske Republik. Og her kommer børnene nu også til at kende Astrid Lindgren, for en ny børneby får hendes navn. Byggeriet begyndte sidste år, og nu står murene færdige til de huse, der skal blive afrikanske børns ”Villa Villakulla”. Omkring halvdelen af landets fire millioner indbyggere er under 15 år. Kun hvert andet barn går i skole, og halvdelen af befolkningen kan hverken læse eller skrive. De får nu hjælp fra SOS-Børnebyerne og de mange danskere, der har købt Astrid Lindgren-film.

Tags: