Tragedie for SOS-Børnebyerne i Somalia

Report this content

Chefsygeplejersken på SOS-Børnebyernes hospital i Mogadishu blev onsdag eftermiddag skuddræbt af overfaldsmænd på vej hjem fra hospitalet

I en bil sammen med tre andre kolleger fra SOS-Børnebyernes hospital i Somalia var Abukar Bazi onsdag den 26. november på vej hjem fra sit arbejde i Mogadishu.
Klokken cirka 15.45 åbnede ukendte overfaldsmænd ild med automatvåben mod bilen, og Abukar Bazi blev ramt. Han døde af sine kvæstelser i bilen på vej mod hospitalet.
De nøjagtige omstændigheder omkring hændelsen er endnu ikke klarlagt.

"Det er helt uacceptabelt, men desværre også virkeligheden, at hjælpeorganisationer er blevet et mål for nogle grupper i Somalia. Heldigvis møder vi også stadig en enorm respekt omkring vores arbejde, og for titusindvis af kvinder og børn er vores tilstedeværelse i Mogadishu eneste mulighed for lægehjælp i en stadig mere kaotisk hverdag," siger Hanne Elisabeth Rasmussen, der er direktør i SOS-Børnebyerne i Danmark.

"Abukar Bazi var med sit engagement og sit virke i Mogadishu også et af disse lyspunkter for utroligt mange mennesker. Derfor virker hans død også meningsløs, og vores tanker går til hans familie, hans nærmeste venner og kolleger," siger Hanne Elisabeth Rasmussen.

I spidsen for genåbning
Abukar Bazi startede med at arbejde for SOS-Børnebyerne i Mogadishu helt tilbage i 1991. I sit daglige virke som chefsygeplejerske og som et aktivt medlem af hospitalets ledelse var han en drivkraft i det daglige virke under særdeles vanskelige vilkår. Han var bl.a. en af foregangsmændene, da SOS-Børnebyerne besluttede at genåbne hospitalet i marts 2008 efter længere tids evakuering.
Abukar Bazi efterlader sig kone og otte børn.

Mindst 24 hjælpearbejdere fra forskellige organisationer er i løbet af 2008 blevet dræbt i Somalia, og mere end 100 angreb på hjælpearbejdere er blevet registreret.

Urolige Somalia
SOS-Børnebyerne begyndte at arbejde i Somalia og Mogadishu i 1987 og åbnede hospitalet, der har særligt fokus på børn og kvinder, i 1989. Det er det eneste af sin art i Somalia, der tilbyder gratis og professionel hjælp til de svageste i samfundet, og tiltrækker derfor patienter fra hele Mogadishu og de omkringliggende områder.
Selve SOS-børnebyen i Mogadishu har siden december 2007 været evakueret og børnene bor i dag sammen med deres SOS-mødre i mere rolige områder af den somaliske hovedstad. Selv under krigen i begyndelsen af 1990’erne evakuerede man ikke SOS-børnebyen, men sikkerhedssituationen i landet har desværre gjort dette skridt nødvendigt.
På grund af volden og kampene i Mogadishu har SOS-hospitalet også været lukket og evakueret flere gange i løbet af 2008, men er hver gang efter kort tid genåbnet til gavn for mødre og børn i Mogadishu. Behovet for hjælp i den urolige by er stadig enormt.

Tags: