Beredskab klar til uheldige fodboldfans

SOS International skønner, at omkring 3.000 danske fodboldfans vil tage turen til VM-slutrunden i Sydafrika. Erfaringsmæssigt vil nogle af disse få brug for deres rejseforsikring i løbet af opholdet, og i Sydafrika skal der tages særlige forholdsregler. Derfor har SOS’ alarmcentral oprettet en særlig VM Task Force.

VM fodboldfeberen er for alvor ved at indfinde sig. Slutrunden, som løber af stabelen i perioden 11. juni - 11. juli, er den første nogensinde på det afrikanske kontinent. De sydafrikanske myndigheder sætter sammen med FIFA alle sejl til, for at slutrunden kan afvikles i god ro og orden – og for at de mange tilrejsende fodboldfans fra hele verden får et behageligt og sikkert ophold. Men hvad nu, hvis uheldet alligevel er ude?

Formentlig begrænset antal skader
SOS forventer at maximalt 3-4000 af de tilrejsende vil være fra Danmark og det øvrige Norden, og erfaringsmæssigt vil det resultere i allerhøjst 50 assistancesager.
- Det er formentlig et begrænset antal skader, vi taler om, siger direktør for SOS Travel, Jan Sander. Til gengæld er der tale om et land der på mange områder adskiller sig væsentligt fra det vi kender hjemmefra. Eksempelvis er Sydafrika belastet med mere voldelig kriminalitet, end vi kender til i Norden, så vi skal med andre ord være forberedt. Og det er vi, lover Jan Sander.

Særlig task force klar til assistance
Til at tage imod opkald og håndtere skadesager for uheldige fodboldfans har SOS Internationals døgnåbne alarmcentral oprettet en særlig VM Task Force, som er nøje briefet om forholdene i Sydafrika - eksempelvis om sikkerhed, infrastruktur, ambulancetransport og standarden på hospitaler og klinikker. Også SOS’ lokale servicekontor i Johannesburg er klar til at hjælpe og om nødvendigt indsætte ekstra ressourcer.

God idé selv at tage visse forholdsregler
Selv om beredskabet er på plads, er det alligevel en god idé, hvis den rejsende selv sætter sig ind i forholdene og tager nogle enkle forholdsregler før og under opholdet, understreger Jan Sander.
- Først og fremmest er det vigtigt at tjekke hjemmefra, at man har en gyldig rejseforsikring. Dernæst skal man sørge for at tage kopier af alle de vigtigste dokumenter og opbevare dem forskellige steder. Endelig skal man sørge for at få alle relevante vaccinationer i rette tid, ligesom det er tilrådeligt at sætte sig en smule ind i sikkerheds- og sundhedsforholdene på destinationen, siger Jan Sander.

Fakta om SOS International:
SOS International er Nordens førende assistancevirksomhed for rejseskader. I 2009 håndterede SOS’ nordiske alarmcentraler i alt 970.000 indgående opkald og flere end 440.000 skadeanmeldelser. Siden 2002 er SOS International fire gange blevet kåret som verdens bedste alarmcentral. Virksomhedens 650 medarbejdere repræsenterer 20 nationaliteter, som tilsammen behersker over 30 forskellige sprog. www.sos.eu

Gode råd og forholdsregler ved ophold i Sydafrika
  • Gå ikke rundt til fods efter mørkets frembrud – kør altid i bil!
  • Hold bildørene låst, rul vinduerne op og hold værdigenstande ude af syne.
  • Hvis du går rundt til fods, så hold dig til sikre områder.
  • Kvinder bør ikke gå alene rundt på noget tidspunkt.
  • Punkterer din bil i et usikkert område, så stop ikke op! Kør langsomt til nærmeste sikre område.
  • Vær forsigtig med taxaer. Bed hotellet eller restauranten om at bestille en autoriseret taxa.
  • Undgå at bruge hæveautomater i mørke eller isolerede områder.
  • Skulle du blive truet af en bevæbnet person, så gør ikke modstand!
  • Hav ikke for mange kontanter på dig, og gå ikke med dyre ure, smykker og kameraer frit fremme.
  • Lav to fotokopier af værdifulde dokumenter som pas, billetter, visum og rejsechecks.
  • Gem et sæt kopier et sikkert sted på destinationen og efterlad et sæt hos nogen i hjemlandet.
  • Politiets alarmcentral er ikke effektiv – i Sydafrika benyttes i høj grad private vagtfirmaer.
  • Hav altid din rejseforsikring i nærheden og synlig i bilen eller i din pung!
  • Uden synlig og gyldig forsikringsdækning risikerer du at blive efterladt, selv i alvorlige nødstilfælde!
  • Undgå ubeskyttet sex. Risikoen for HIV-virus er ekstremt høj!
  • Undgå offentlige sygehuse – find altid et privat. Undgå offentlig sygetransport.
  • Har du brug for assistance, ring hurtigst muligt til vores lokale SOS Service kontor i Johannesburg: 0825691761 (ved opkald fra Sydafrika)