SOS International hjælper nødstedte Skandinavere

I lyset af lukningen af det nordeuropæiske luftrum efter vulkanudbruddet på Island i onsdags, har SOS International a/s oprettet et beredskab til at varetage strandede rejsende fra Danmark og hele Norden. Strandede passagerer rådgives Alarmcentralerne hos SOS har oprettet et særligt beredskabsteam til at varetage det store antal henvendelser fra passagerer, der er strandet i lufthavne i Europa og resten af verden. SOS modtager i øjeblikket 2500 opkald i døgnet og har registreret 1500 sager på nødstedte passagerer. Ud over at henvende sig til SOS, rådes passagerer til at holde sig opdateret om situationen på nettet – for eksempel via lufthavnenes eller flyselskabernes hjemmesider. I forbindelse med ombookning/erstatning af billetter bedes man kontakte sit flyselskab eller sin rejseoperatør. Nogle forsikringsselskaber dækker ekstraudgifter i forbindelse med de indstillede fly. SOS holder sig ajour med forsikringsselskabernes skadespolitikker på området, og kan kontaktes for en afklaring. Syge og tilskadekomne passagerer hjælpes Lukningen af luftrummet over Skandinavien har resulteret i at SOS i skrivende stund har over 100 Syge og tilskadekomne passagerer, der ikke kan transporteres hjem med rute- eller ambulancefly som planlagt. Ved akutte tilfælde, hvor patienten skal opereres indenfor et begrænset tidsrum, arrangerer SOS opration på nærmeste egnede og autoriserede behandlingssted. Efter endt behandling vil SOS’ lægekorps taget stilling til hvordan og hvornår hjemtransport kan finde sted. SOS undersøger muligheden for at sende en specialbygget bus for liggende og siddende patienter sydpå igennem Europa og opsamle patienter på behandlingssteder og i åbne lufthavne for at sikre omgående hjemtransport til videre behandling i Skandinavien. Så snart luftrummet åbnes igen, vil der blive sat ekstra flykapacitet ind for at hjemtransportere patienterne hurtigst muligt hjem til deres respektive hjemlande og de modtagende hospitaler. SOS International blev grundlagt i 1961 og leverer internationale og nationale assistanceydelser på områder indenfor bl.a. rejse, motor og medicinsk. SOS beskæftiger ca. 650 medarbejdere i de fire nordiske lande. Medarbejderne repræsenterer over 20 forskellige nationaliteter og behersker mere end 30 forskellige sprog. Derudover er over 300 læger, sygeplejersker og psykologer tilknyttet SOS. SOS flere end 20 kontorer globalt. SOS ejes af 24 af de største nordiske forsikringsselskaber. SOS’ alarmcentral kan kontaktes på tlf +45 70 10 50 50. For yderligere information kontakt Alarmchef i SOS International a/s Morten Holten +45 4082 8046.

Tags: