Danmark skærper grænsekontrollen Sikker grænsekontrol er muligt med svensk teknologi

Report this content

Stockholm, 13.maj; EU-kommissionen drøfter at tillade midlertidige grænsekontroller inden for Schengenområdet. Danmark har allerede besluttet på at styrke grænsekontrollen. For at effektivisere grænsekontrol er muligheden for at indføre automatiske grænsekontrol ved visse grænser. En automatiseret proces kræver, at de biometriske oplysninger i den rejsendes identitet dokument, exempelvis fotografier og fingeraftryk, er af højeste kvalitet. Svenske Speed Identity er verdensledende inden for biometrisk datafangst og deres system betragtes som særdeles sikkert og pålideligt.

Identifikation og verificering via biometrisk information af ansigtsbillede og fingeraftryk har stor betydning for sikkerheden i lufthavne, sygehuse, virksomheder og andre steder, hvor legitimation er væsentlig. Det aktuelle EU-forslag stiller høje krav til Schengenlandene mht. at udføre nøjagtig kontrol uden at give afkald på den rejsendes behov for en effektiv og hurtig paskontrol.

– Automatiseret paskontrol er løsningen på dette. Men for at en automatiseret kontrol skal være effektiv kræver det, at informationen i identikationsdokumentet er af bedste kvalitet, siger Magnus Svenningson, VD, Speed Identity. Et godt pas er, med andre ord, helt afgørende for at den automatiserede grænsekontrol kan være pålidelig.

I øjeblikket er der ingen harmonisering vedrørende form eller kvalitet af identitetsdokumenter inden for EU. Samtidig øges sikkerthedskravene og Speed Identity leverer nu til en række myndigheder i Europa og resten af verden, der forbereder sig på de nye regler.

– Grænsekontrol inden for Schengen er et svært spørgsmål med mange dimensioner. Men Speed Identity’s prioritet er at levere pas som muliggør en sikker og hurtig paskontrol, siger Magnus Svenningson.

For yderligere information venligst kontakt:

Magnus Svenningson, Adm. Dirketør, Speed Identity

+46 8 448 70 00, +46 709 41 45 82;

Magnus.Svenningson@speed-identity.com

Se pressemeddelelse fra EU-kommissionen: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/11/532&format=HTML&aged=0&language=DA&guiLanguage=en

Om Speed Identity

Speed ​​Identity er en verdensledende leverandør af løsninger inden for biometrisk datafangst. Vores systemer tager og kvalitetssikrer biometriske ansigtsbilleder, underskrifter og fingeraftryk for pas og identifikation, samt opfylder de standarder, som er fastsat af ISO og ICAO, International Civil Aviation Organization. Speed Identity leverer sikre, pålidelige og brugervenlige systemer i mere end 100 lande verden over. Det gør Speed Identiy til en åbenlys samarbejdspartner for både den offentlige og den private sektor. www.speed-identity.se