• Steen & Ström/

Den skandinaviske og europæiske ekspansion fortsætter for NORMAL sammen med ejendomsselskabet Steen & Strøm og dennes ejere

Den danske virksomhed NORMAL åbnede sin første butik i 2013. Den skandinaviske og europæiske ekspansion fortsætter nu, og detailkæden vil være til stede i alle Steen & Strøms ti skandinaviske shoppingcentre, ligesom den også vil åbne en 370 kvm. stor butik i det danske shoppingcenter Bryggen i Vejle til efteråret. Det succesfulde samarbejde mellem Steen & Strøm og NORMAL har resulteret i gensidigt gode skandinaviske resultater og stærke besøgstal, som har været stærke argumenter for en fortsat europæisk lancering, bl.a. via en af Steen & Strøms hovedejere Klépierre.

- Kontakterne med Steen & Strøm har ført til et udvidet samarbejde, der har understøttet NORMALs fortsatte europæiske ekspansion. I dag har vi ikke kun et samarbejde i Skandinavien, men også med Klépierres indkøbscentre i Frankrig, Holland, Portugal og snart også i Spanien. Vores ekspansion er sket og sker parallelt i Skandinavien såvel som i Europa, siger Christian Bjerregaard Leonhard, Expansion Director hos NORMAL.

- Vores succesfulde samarbejde med NORMAL er et godt eksempel på Steen & Strøms forskellige styrker. Vi kan tilbyde national etablering i shoppingcentre på stærke beliggenheder i Sverige, Danmark og Norge, men også et veletableret netværk til fortsat europæisk ekspansion via vores hovedejer Klépierre, siger Christian Brewaeys, Head of Leasing hos Steen & Strøm, som byder NORMAL velkommen til Bryggen med ca. 2,7 mio. besøgende/år.

Sten & Strøms ti skandinaviske shoppingcentre har tilsammen omkring 60 millioner besøgende årligt. Det tilsvarende besøgstal for alle Klépierres shoppingcentre er næsten 1 milliard årligt.

Kort om NORMAL
NORMAL åbnede sin første danske butik i april 2013 og forventer at åbne flere butikker i Europa i de kommende år. I dag består detailkæden af mere end 550 butikker i syv, snart otte lande. I Danmark har virksomheden mere end 130 butikker. Produkterne omfatter hårpleje, hudpleje, husholdningsartikler, make-up, konfekture, drikkevarer osv. Sortimentet omfatter mere end 4.000 varenumre og der er altid et stort, fast sortiment af produkter. Derudover tilføjes der regelmæssigt nye produkter.

Kort om Klépierre
Klépierre er majoritetsaktionær i Steen & Strøm med 56,1% af aktierne, og den hollandske pensionsfond APG er minoritetsaktionær med 43,9% af aktierne. Klépierre er Europas førende inden for shoppingcentre med 70 førende shoppingcentre i storbyområder i 13 lande og en porteføljeværdi på 19,8 milliarder euro. I detailmikset udgør mode 36% af detailsalget, kultur/gaver/hobby 21%, skønhed og sundhed 14%, boligindretning 12%, mad og drikke 11% og andet 6%. I 2022 blev der underskrevet 10.400 lejekontrakter. Klépierre Group har som mål at opbygge den mest bæredygtige platform for handel inden 2030.

For yderligere information, kontakt venligst:

Christian Brewaeys, Head of leasing Steen & Strøm
Christian.BREWAEYS@steenstrom.com

Christian Bjerregaard Leonhard, Expansion Director NORMAL
chle@normal.dk
www.normal.dk

Steen & Strøm er det førende skandinaviske shoppingcenterselskab med 10 shoppingcentre på attraktive markedspladser, hvoraf fem ligger i Sverige, to i Norge og tre i Danmark. Det drejer sig om Emporia i Malmø, Galleria Boulevard i Kristianstad, Allum i Partille, Marieberg Galleria i Örebro og Kupolen i Borlänge. I Danmark er der Bruuns Galleri i Aarhus, Field's i København og Bryggen i Vejle. I Norge er der Oslo City og Metro i Lørenskog. Shoppingcentrene tiltrækker i alt 60 millioner besøgende om året.

Steen & Strøm har afsløret sin nye ESG-strategi, Act4Good™, i stolt samarbejde med hovedejeren Klépierre, den europæiske leder inden for indkøbscentre, med endnu mere ambitiøse mål og et udvidet anvendelsesområde med nye udfordringer. Act4Good™ er udviklet af et udvalg af uafhængige eksperter og fokuserer på fire søjler, der skal hjælpe hele Klépierre-gruppen med at opbygge den mest bæredygtige platform for handel inden 2030.