• Steen & Ström/

Det femårige bæredygtighedsprogram Act for Good® har vist fremragende resultater – og bæredygtighedsarbejdet fortsætter

Steen & Strøm er det førende shoppingcenter-selskab i Skandinavien og har en stærk position i Sverige, Danmark og Norge med i alt 10 shoppingcentre. Selskabet indgår i Klépierre-gruppen, som administrerer shoppingcentre i hele Europa. Act for Good® er gruppens femårige bæredygtighedsprogram med 32 konkrete målsætninger, som går ud på at handle globalt for vores planet, regionalt for de områder, man opererer i, samt for menneskerne i disse områder. Programmet blev lanceret i 2018 og er nu afsluttet. Resultatet har overgået alle forventninger, og gruppen har opnået planens mål med en gennemsnitsprocent på 99,8 %, hvilket bl.a. omfatter flere certificeringer og anerkendelser samt gennemførelse af lokale bæredygtighedsinitiativer.

Bæredygtighedsprogrammet Act for Good® har haft fokus på sociale og miljømæssige forpligtelser (ESG) og er baseret på tre grundpiller: at handle for planeten (Act for the Planet), at handle for integration og udvikling i de samfund og områder, hvor vores shoppingcentre findes (Act for Territories), og at handle for mennesker (Act for People) for at skabe større sundhed og trivsel.

Klépierre-gruppen har reduceret sit energiforbrug (kWh/m2/år) i sin produktportefølje med mere end 40 % og har ligeledes reduceret sine direkte og indirekte udslip af drivhusgasser (GHG) med mere end 80 % siden 2013.

Act for Good® og grundpillen Act for the Planet har resulteret i flere certificeringer og anerkendelser, herunder:

• Førsteplads i GRESB's kategori Northern Europe Retail Listed 2022 og en forbedring med et point fra det foregående år, hvilket resulterede i 97/100. Ifølge GRESB ligger gennemsnittet på 74. Dette bekræfter Steen & Strøms position som førende i branchen og lederskab i forhold til ESG-forpligtelser.
  • Alle Steen & Strøms lokationer er certificerede i henhold til ISO 14001.
  • Allerede i 2020 blev Steen & Strøm’s portefølje BREEAM In-Use-certificeret inden for "sustainable asset performance" med et "Very Good" ("meget god") for samtlige skandinaviske shoppingcentre.
  • I 2022 modtog Klépierre-gruppen for tredje år i træk en A-rating fra den globale non-profit miljøorganisation CDP for #climatechange og sit førende initiativ for klima-gennemsigtighed samt resultater i forhold til klimaforandringer. Klépierre er en af de 139 virksomheder, som har modtaget en A-rating – ud af mere end 18.000 virksomheder i alt – baseret på data, som er indberettet via CDP's spørgeskema om klimaforandringer fra 2022. Det er kun 33 virksomheder i hele verden, som har en A-rating.

“En A-rating er en kæmpe anerkendelse af Klépierre-gruppen, som vi er stolte over at være en del af – præcis ligesom #ActforGood-initiativet og vores miljøinitiativ, Act for the Planet, samt vores forpligtelse til at begrænse den globale opvarmning til 1,5° C”, siger Steen & Strøms CEO, Marie Caniac.

Samtlige shoppingcentre i Skandinavien har til fulde opnået deres mål i forbindelse med Act for Territories og Act for People. Eksempler på disse forpligtelser er at støtte lokal rekruttering ved bl.a. at arrangere jobmesser, at fremhæve og dele lejernes ledige stillinger via shoppingcentrenes forskellige kommunikationskanaler samt gøre plads til unge iværksætteres pop-up-butikker.

Et andet mål, som blev opnået, var at opmuntre til og skabe plads til lokale initiativer – bl.a. i form af aktører inden for både internationalt og lokalt humanitært hjælpearbejde, anti-mobning, sundhed og trivsel, musik og kultur, tryghed og sikkerhed. Der er blevet oprettet flere kampagner sammen med både lejere og eksterne aktører, f.eks. inden for genanvendelse, fundraising for organisationer, som arbejder for at bekæmpe kræft og faciliterer samtaler i den gode sags tjeneste.

“Vores bæredygtighedsarbejde stopper ikke her. Nu fortsætter vi med at opbygge den mest bæredygtige platform inden for detailhandel ud fra en ny strategi for miljø og socialt ansvar, Act4Good™ – nu med endnu mere ambitiøse målsætninger og nye udfordringer”, siger Marie Caniac.

Eksempler på flere aktiviteter inden for #ActforGood 2018-2022.

For yderligereoplysninger, kontakt:

Annika Andersson, Communications Manager, Steen & Strøm
E-mail: annika.andersson@steenstrom.com

Steen & Strøm er det førende shoppingcenter-selskab i Skandinavien og har en stærk position i Sverige, Danmark og Norge. Steen & Strøm er det eneste selskab i branchen, som har defineret Skandinavien som sit primære marked. Selskabet har i dag 10 shoppingcentre, hvoraf 3 af dem ligger i Danmark. Det er Bruuns Galleri i Århus, Field’s i København og Bryggen i Vejle. Steen & Strøm indgår i Klépierre-gruppen, som administrerer shoppingcentre i hele Europa. Klépierre er majoritetsejer af Steen & Strøm med en ejerandel på 56,1 %. Det hollandske pensionsselskab, APG, er minoritetsejer af Steen & Strøm med en ejerandel på 43,9 %.

Act For Good®, Steen & Strøm og Klépierre-gruppens femårige bæredygtighedsprogram består af 32 konkrete mål for at handle globalt for vores planet, regionalt for de områder, man opererer i, samt for menneskerne i disse områder. Programmet blev lanceret i 2018 og er nu afsluttet. Resultatet har overgået alle forventninger. Bæredygtighedsarbejdet fortsætter nu med Act4Good™ – en ny ESG-strategi med endnu mere ambitiøse målsætninger og udfordringer.