Shopping center og velgørenhedsorganisationer går sammen for genbrug

Steen & Strøms shoppingcentre Field’s i København, Bruuns Galleri i Århus og Bryggen i Vejle fokuserer på genbrug af tekstiler gennem kampagnen ’Byt til Nyt’. Sammen med velgørenhedsorganisationerne Kirkens Korshær og Røde Kors er målet at reducere tekstilaffaldet og sikre, at vi genbruger så meget tøj som muligt.

Med Byt til Nyt-kampagnen bliver shoppingcentrenes i alt 21,4 millioner besøgende årligt gjort opmærksomme på vigtigheden af at genbruge det kasserede tøj, hvis man har intentioner om at købe nyt tøj. Hver tøjpose afleveret i shoppingcentrene udløser en rabatkupon til næste køb.

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Bruuns Galleri. De tøjdonationer vi modtager fra ’byt til nyt’-kampagnen, bidrager til vores arbejde med sårbare borgere i Aarhus kommune”, siger Niels Højberg, Bestyrelsesformand i Røde Kors Aarhus.

I løbet af den tidligere kampagne i Field's blev der afleveret 1.200 tøjposer over en periode på en måned, og 20 butikker deltog i kampagnen med tilbud om at købe nyt tøj med rabat. I den nuværende kampagne er der registreret 25 butikker. Hos Bruuns Galleri blev der modtaget 600 tøjposer til genbrug i den seneste kampagne. Den næste kampagne starter i slutningen af august.

”At 80 procent af alt kasseret tøj stadig har 80 procent af sin levetid tilbage giver god mening at afleverer tøj til genbrug, så andre kan få glæde af det brugte tøj", siger Cecilie Thomson, marketingchef hos Field’s. Sascha Johnsen, marketingchef hos Bruuns Galleri, tilføjer, at ”vi er privilegerede over at have mulighed for at engagere vores kunder i et så vigtigt initiativ”.

Steen & Strøms Act4Good-initiativer

"Kampagnen er med til at øge bevidstheden om tekstilgenbrug blandt vores besøgende, hvilket er et af målene med Steen & Strøms overordnede Act4Good-arbejde og ESG-strategi, der skal opfordre, muliggøre og bidrage til, at vores kunder og besøgende har en bæredygtig tilgang og livsstil.", siger Annika Andersson, kommunikationschef for Skandinavien hos Steen & Strøm.

Inden 2025 skal alle EU-lande sikre, at tøj- og tekstilaffald sorteres og indsamles. Folketinget har besluttet, at de danske husholdninger skal begynde senest den 1. juli 2023. Potentialet for at øge genanvendelsen af tekstiler er stort. En undersøgelse viser, at der er kapacitet i Europa til at genanvende 1,3 millioner tons tekstiler inden 2025. Det tilsvarende tal for sortering af tekstiler er 560.000 tons.

Se flere Act4Good-initiativer fra Steen & Ström til fremme af en bæredygtig livsstil, https://www.steenstrom.com/our-commitments/promoting-sustainable-lifestyles

Kilde: Bæredygtig tøjfremtid - Kortlægning af tekstilaktører inden for sortering og genanvendelse af tekstiler i Europa

For yderligere oplysninger, kontakt:

Annika Andersson, Communications Manager for Skandinavien hos Steen & Strøm
E-mail: annika.andersson@steenstrom.com