• STIHL TIMBERSPORTS/

STIHL® TIMBERSPORTS® sæsonfinale 2012 startet starter med spændende konkurrence Top-præstationer ved kvalifikationsrunden til verdensmesterskabet

I 2012 mødes den internationale elite i træfældningsporten før første gang i Skandinavien – Lillehammer i Norge er værten for sæsonfinalen i STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES. Den 8. september mødes her de tolv bedste atleter i verdenen i hver tre økse- og savdiscipliner. Allerede to dage forinden beviste 15 atleter kraft og præcision i en kvalifikationsrunde, fem af dem med succes – de deltager i sæsonfinalen i sportstræfældingens kongedisciplin.

Torsdag, den 6. september, mødtes de nationale STIHL® TIMBERSPORTS®- mestre fra 15 lande i norske Lillehammer, olympiabyen fra 1994. Efter at de ved verdensmester­skabet i fjor ikke har været blandt de første seks, fik den en ny chance på første VM-dag: Fem af de 15 sportsfolk kæmpede sig i Olympiahallen til en deltagelse i verdensmester­skabets enkeltkonkurrence på lørdag.

Konkurrencen var spændende lige til sidste disciplin på den over 60 HK stærke konkurrencemotorsav Hot Saw. Til sidst strålede fem sportstræfældere om kap på scenen: Kanadieren Mitch Hewitt, franskmanden Roger Gehin, Hans Ove Hansson fra Sverige, Daniel Vicente fra Spanien og ungaren Ungar István Juhász har med deres præstationer kvalificeret sig til enkeltkonkurrencen om verdensmestertitlen lørdag, den 8. september. Mitch Hewitt beskrev lettelsen efter kompetencen: “Det var en hård kamp, vi havde alle den stærke vilje at komme i finalen. Derfor var det virkelig vigtigt at placere hvert hug korrekt og ikke sætte et forkert snit. Det ville have været enden. I sådan en konkurrence har du brug for stærke nerver og dem havde jeg heldigvis i dag!“

Under kampen om de bedste tider faldt der allerede i kvalifikationsrunden 20 nationale rekorder. Polakken Krystian Kaczmarek savede sig med enmandstræksaven i 14,55 sekunder til en ny polsk rekord, Mitch Hewitt huggede i øksedisciplinen Standing Block Chop og Underhand Chop konkurrenterne i stumper og stykker i mindre end 20 sekunder, svenskeren Hans Ove Hansson satte i Springboard en ny national standard.

Han var lykkelig efter at konkurrencen: “Det føles absolut fantastisk. Jeg havde en god sommer og har trænet hårdt, er blevet stærkere. Selvfølgelig var det mit mål at komme i finalen. Men vi alle her havde samme mål og chancen at nå det. Det føles vidunderligt at være blandt de førende fem.”

Yderligere oplysning til emnet findes under:

www.stihl-timbersports.de eller .com

Presseinformationen, billed- og videomateriale kan downloades under

http://media.stihl-timbersports.com (kræver registrering)

STIHL® TIMBERSPORTS® er et registreret varemærke tilhørende ANDREAS STIHL AG & Co. KG.
Y
derligere informationer hertil under: www.stihl-timbersports.de/marke.