Handelsbanken Finans erhverver danskt finansselskab

Handelsbanken Finans erhverver danskt finansselskab Handelsbanken Finans har indgået aftale om at erhverve samtlige aktier i det danske finansselskab Spartacus A/S inklusiv datterselskabet Spartacus Finans A/S. Selskabet er beliggende i Nykøbing Mors. Sælgerne er Spartacus Erhvervsinvestering A/S, som igen ejes af Morsø Sparekasse, Sparekassen Thy og Egnsbank Han Herred A/S. Spartacus er aktive inden for forbrugsfinansiering via et udbredt samarbejde med forhandlere. Firmaet blev grundlagt i 1983 og har i dag bl.a. ca. 20 % af markedet for finansiering af campingvogne samt en betydelig del inden for finansiering af landbrugsmaskiner og personbiler. Datterselskabet Spartacus Finans A/S udfører også leasingfinansiering for firmaer. Pr. den 31. december 1999 udgjorde kreditvolumen ca 450 m DKK i selskaberne. Ulf Riese, VD Handelsbanken Finans siger i en kommentar: - I koncernen ser vi hele Norden som vort hjemmemarked. Vi har igennem en lang række år opbygget en ledende position inden for finansiering af salg i Sverige. Vi har en stærk markedsposition i Finland og er ved at opbygge en tilsvarende i Norge. - Det danske marked er efter vores opfattelse lige så interessant som de øvrige nordiske markeder. Derudover er der flere af vore kunder inden for forhandling, som er aktive i flere nordiske lande. Det er derfor vigtigt at kunne tilbyde de samme løsninger i hele Norden. Gennem dette køb bliver vi til et komplet nordisk finansselskab også inden for salgsfinansiering med grundigt lokalkendskab i Danmark. - Spartacus er et fremgangsrigt selskab, og vi ser også betydelige udviklingsmuligheder i et nordisk perspektiv. - For yderligere information kontakt venligst: Ulf Riese, VD Handelsbanken Finans, tlf. +46 8 7014660 eller Lars Kahnlund, driftschef for Norden, Handelsbanken Finans, tlf. +46 8 7014807 Handelsbanken Finans indgår i Svenska Handelsbankskoncernen og er den eneste bankejede finansvirksomhed i Norden med et komplet sortiment af lokale finansselskabstjenester i de fire nordiske lande: Forbrugskrediter og selektive kontokort gennem samarbejde inden for videresalg, leasing, afbetaling, finansieringssamarbejder med leverandører af investeringsobjekter, finansiering af firmabiler samt factoring og inkasso. ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/22/20001020BIT00930/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/22/20001020BIT00930/bit0002.pdf