Kaffe samler nationen, men deler kønnene

Kaffe er i den grad noget, der samler den danske nation. Faktisk drikker hele syv ud af ti danskere den varme sorte drik dagligt. Men ser man nærmere på henholdsvis mænd og kvinders kaffevaner, deler vandene sig – og vores kaffevaner er pludseligt meget forskellige alt efter, om vi er kvinder eller mænd. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Epinion har gennemført for kapselkaffe-producenten Tassimo.

KØBENHAVN, 05. November

Danskerne er glade for kaffe. Meget glade endda. Mere end 70 procent af danskerne drikker kaffe hver dag, og kun 16 procent af den danske befolkning drikker aldrig kaffe. Knap hver anden af de kaffedrikkende danskere (47 pct.) foretrækker kaffen sort, mens 19 pct. er mere til de espressobaserede kaffedrikke med mælk. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, som Epinion har gennemført for Tassimo – En fuldautomatisk kapselkaffesmaskine hvormed man kan brygge en lang række af varme drikke såsom kaffe, the og kakao.

”Vi synes, at det har været meget interessant at se nærmere på danskernes kaffevaner. Vi kan bl.a. konstatere, at mange danskere stadig drikker helt almindelig, traditionel filterkaffe, men samtidig oplever vi en stærkt stigende tendens til, at danskerne gerne vil kunne servere mere avanceret kaffe i eget hjem,” siger Helle Paarup Christiansen, Brand Manager for Tassimo i Danmark.

Tendensen til, at der er et ved at ske et opbrud med de traditionelle kaffevaner, underbygges bl.a. af et eksplosivt stigende salg af kapselkaffemaskiner:

”Alene sidste år købte mere end 100.000 danskere en kapsel-maskine, hvilket er stigning 199 pct. i forhold til året før [Kilde: GFK]. Så meget tyder på, at danskerne i højere og højere grad vil drikke kaffe på mere moderne måder i fremtiden.”

Tassimos undersøgelse viser, at det primært er folk i Hovedstaden samt i Syddanmark, der har taget den nyere, mere moderne kaffebryggemetode til sig, det er nemlig i disse to dele af Danmark, der er flest, der laver kaffe på en kapselkaffemaskine i deres hjem, hvorimod nord- og midtjyderne stadig laver mest kaffe på en almindelig filterkaffemaskine.

Mænd drikker kaffe for at kunne yde, kvinder for at nyde

Flertallet af danskere er altså enige om, at kaffe skal der til. Men vender man blikket mod de to køn, er der store forskelle i vores vaner, adfærd og holdning til kaffe. Mens mændene i højere grad mener, at kaffe er en nødvendighed for at komme gennem dagen (13 pct.), og at kaffe er noget, der holder dem vågne (8 pct.), opfatter kvinder kaffe som noget, der skaber fællesskab (18 pct.). Kvinderne forbinder desuden i højere grad end mændene den sorte drik med hygge, og for hver anden kvinde er kaffe noget, de drikker, når de skal forkæle sig selv. Det samme gælder kun for 37 pct. mænd.

”Trods de kønsmæssige forskelle i vores holdning og vaner i forhold til kaffe, kan vi konstatere, at kaffe er en ting, der samler os og skaber fællesskab på tværs af alt fra køn og alder til smagspræferencer og måder at drikke kaffen på. Og vælger du en kapselkaffemaskine, som udover kaffe også kan lave the- og kakaodrikke, kan du få hele familien med i fællesskabet,” siger Helle Paarup Christiansen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen omhandler danskernes drikkevaner i forhold til kaffe og andre varme drikke. Den er udarbejdet på baggrund af i alt 1.178 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion for Tassimo og er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel i september 2012.

Om TASSIMO

TASSIMO er en fuldautomatisk kapselmaskine til varme drikke, produceret af Kraft Foods i samarbejde med Bosch. TASSIMO leverer kakao, the- og kaffedrikke fra mærker som bl.a. Gevalia, Marabou, Carte Noir og Twinings. Drikkene kommer i kapselform. Alle TASSIMO-kapsler fra Gevalia er certificeret i henhold til standarder for bæredygtighed fra Rainforest Alliance. Læs mere om Rainforest Alliance på: www.rainforestalliance.com.

Brugte TASSIMO-kapsler og emballage kan indsendes til TerraCycle, der sørger for, at kapselmaterialet bliver genanvendt i andre produkter.

For mere information om Tassimo og undersøgelsen, kontakt venligst:

TASSIMO presseservice:

Joy Morgan, mobil: 26 22 49 36, mail: jcm@primetime.dk

Ida Marie Steensborg, mobil: 26 88 99 94, mail: IMS@primetime.dk

Kontakt:

Helle Paarup Christiansen, Brand Manager Tassimo

hbaarup@mdlz.com

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) er global markedsleder inden for chokolade, sukkerkonfekture, kaffe og pulverdrik. Mondelēz International har en årlig omsætning på cirka 36 milliarder dollar og virksomheder i mere end 80 lande. I Norden er vi førende inden for chokolade, kaffe, friskost og chokoladedrik. I vores produktportefølje har vi velkendte mærkevarer som Marabou, Daim, Gevalia, Stimorol, V6, Philadephia, Tassimo, TUC, Oreo og Halls.

Mondelēz International i Norden har cirka 1600 ansatte. I Danmark findes vi i Albertslund. Læs mere på vores webside: www.kraftfoodsnordic.com

Kraft Foods’ nuværende virksomhed i Europa er ejet af Mondelēz International, men det juridiske navn ændres først den 29. april 2013

Tags: