Danskerne downloader 2,4 sange i sekundet

Musiktjenesten TDC PLAY og YouSee PLAY kan i dag fejre sin 1 års fødselsdag. Og danskerne downloader og hører musik som aldrig før.
Siden TDC for et år siden introducerede ubegrænset download af musik til sine kunder, er det blevet til download af i alt 76 mio. sange. Det svarer til 2,4 sange i sekundet.

”Det har i nogle år stået klart, at pladebranchen skulle gøre noget særligt for at overleve dalende pladesalg og stigende piratdownload af musik. Med TDC PLAY og YouSee PLAY har vi tegnet en vej for fremtidens musikdistribution, og vores erfaringer er, at både pladebranchen, musikerne, kunderne og vi selv er meget tilfredse,” siger TDC’s musikchef, Mikael Jensen.

Tallene for salget af musik taler for sig selv. Samtidig med den store succes for det digitale download er salget af trykte cd’er faldet med 15 pct. fra 2007 til 2008. Der er med andre ord tale om en markant adfærdsændring i danskernes musikforbrug. Men hvis antallet af downloads regnes om til cd’er, er forbruget af musik faktisk ikke faldet. For mens der er solgt godt 1.300.000 færre cd’er i 2008 i forhold til 2007, er der altså i samme periode downloadet 76.000.000 sange fra TDC PLAY og YouSee PLAY, anslået 7.600.000 hele albums.

”Med 76 mio. downloads har danskerne taget konceptet til sig. Vi vil gerne bidrage til bidrag, at vi også i fremtiden får god musik fra musikere, der bliver betalt for deres arbejde,” slutter Mikael Jensen.

Yderligere oplysninger:
TDC Presse, tlf. 70 20 35 10
tdc.dk/presse

Fakta:

Om TDC PLAY og YouSee PLAY– verdens største jukeboks
Mere end 2.000.000 sange ligger til fri afbenyttelse på TDC PLAY og YouSee PLAY. De kan hentes kvit og frit af selskabets kunder og afspilles lige så mange gange, som man har lyst til. I øjeblikket bliver der hentet over 2.000.000 numre om ugen, og musikdirektør i TDC, Mikael Jensen, forventer, at download nummer 100.000.000 bliver nået inden sommeren.

Det siger de involverede:
Der er flere aktører i TDC PLAY og YouSee PLAY. Ud over TDC som teleselskab er der brancheforeningen, musikerne og pladeselskaberne.
De siger om TDC’s musiksatsning:

Branchen: KODA, markedsdirektør Trine Nielsen
”Vi har fået en tjeneste, der lovliggør musikdownloads fra nettet. Og da TDC ikke tager ekstra for at bruge den, kan det forhåbentlig sætte en stopper for en stor del af den ulovlige aktivitet.
Det betyder også meget for dansk musikliv. For de penge, der kommer ind fra PLAY, er med til at skabe ny musik. Samtidig downloader man mere dansk musik på PLAY end på nogen anden onlinetjeneste, og det er også fantastisk for os at opleve.
Noget af det, jeg kan rose TDC for, er, at de er gode til at eksponere det lidt mere snævre og ukendte musik på deres site. Det betyder, at det også tilgodeser vækstlaget og mangfoldigheden i dansk musik,” lyder det fra markedsdirektøren i KODA

Pladeselskabet: direktør i RecArt Music, Jens Ove Friis
”Vi befinder os i den mest omskiftelige tid i musikbranchen. Der er sket mere her de seneste 10 år end i de foregående 100. Og det er vist ingen større hemmelighed, at cd’en som musikmedie nærmer sig døden. Derfor vil jeg gerne sige, at jeg betragter TDC PLAY som en af de mest spændende og nyskabende måder at distribuere musik på og en platform, som vi virkelig satser på i branchen,” siger Jens Ove Friis, direktør i RecArt Music, der er en del af MBO – Danmarks største pladeselskab.

Musikeren: Ida Corr
”TDC PLAY er et super godt initiativ, der giver brugerne mulighed for at udforske ny musik og sammensætte deres helt egne ”plader”. PLAY har virkelig formået at imødekomme mange af de krav, især den yngre generation stiller til mobilitet og fleksibilitet. Som kunstner er det rart at se en løsning, som båder giver artisten smør på brødet, samtidig med at den tilbyder brugerne en lovlig vej til at lytte til alt den musik, de måtte have lyst til. TDC PLAY har helt klart været banebrydende og peger i den grad ind i fremtiden – et stort tillykke med fødselsdagen,” lyder fra Ida Corr.