Hver dansker sendte 2.332 sms’er

Ifølge den seneste opgørelse fra It- og Telestyrelsen blev 2008 rekordår for danskernes brug af sms’er. På trods af en svag nedgang i anden halvdel af 2008 nåede danskerne samlet set at sende ikke mindre end 12.826.271.000 sms’er.

”Som teleselskab er vi jo glade for at se, at danskerne har taget sms’en til sig i så stort omfang. Danmark er faktisk blandt de allerflittigst sms’ende lande i Europa, hvis ikke det flittigste. Det er desuden værd at bemærke, at brugerne af sms har en ret stor spredning aldersmæssigt. Der er selvfølgelig forskel på hvor mange sms’er, man sender dagligt, men selv blandt vores allerældste kunder bliver der sendt sms’er af sted løbende,” fortæller Jesper Theill Erik-sen, koncerndirektør i TDC Privat.

Antallet af sms’er i 2008 er steget med 7,6 pct. siden 2007, hvor der i alt blev sendt 11,9 mia. sms’er. Fordelt på 5,5 mio. danskere betyder det, at hver dansker gennemsnitligt sendte over 2.300 sms’er eller godt seks hver eneste dag. Ifølge en undersøgelse, TNS Gallup har gennemført for TDC, sender al-dersgruppen +50 knap 10 sms’er ugentligt, mens de 20-29-årige sender godt 70 sms’er hver uge.

Jesper Theill Eriksen mener ikke, at vi har set enden på den stigende kurve:
”Så længe vi kommer med nye måder at bruge sms’en på, vil vi se fortsat vækst. Vi har her i 2009 været med til at præsentere en række projekter in-den for betaling med mobilen, som vil være med til at skabe en yderligere stigning. Hvis vi ser på Japan, der typisk er nogle år foran os her i Europa, kan vi jo se, at der stadig er mange uudnyttede muligheder, som vi glæder os til at komme i gang med.”

TDC er for øjeblikket involveret i følgende projekter, der alle skal udforske sms’ens videre muligheder:
• Mulighed for at betale bus- og togbilletter med mobilen
• Mulighed for at betale med mobilen på møntvaskeriet
• Køb af bøger med sms-betaling
• Telemetri, der er en teknik, hvor man vha. simkort i f.eks. en vand-måler kan fjernaflæse forbrug osv.

Aldersgruppe 13-19 år 20-29 år 30-49 år 50 år +
Antal sendte sms’er pr. uge 287,10 74,43 51,92 9,72
Kilde Gallup Telecom Index. Data kan gengives ved tydelig kildeangivelse.