Nyt spil skal lære unge god mobil-stil

Mobiltelefoner fylder i dag så meget på blandt eleverne på danske skoler, at der er brug for at sætte fokus på brugen. Derfor har den danske teleindustri i dag sendt et nyt computerspil ud til 4. og 5. klasserne på danske skoler.

Mere end 50 % af alle børn over 10 år har i dag en mobiltelefon og udbredelsen er en daglig udfordring - og mulighed - i de danske folkeskoler. Derfor er det vigtigt, at både elever og lærere er klædt på.

”Vi ønsker at åbne elevernes øjne for, at mobilen som al anden teknik kan bruges og misbruges. Som branche er vi selvfølgelig interesseret i, at mobilen bliver brugt hensigtsmæssigt, derfor har vi besluttet os for at hjælpe til,” siger direktør i Teleindustrien, Ib Tolstrup.

Med computerspillet ’Go Mobilstil’ får eleverne mulighed og lærerne et værktøj til at tage stilling til og diskutere en række dilemmaer, som sætter fokus på problemer som brug af mobiltelefonen i timerne, mobilmobning og henvendelser fra fremmede.

”Børn og unge er jo hurtige til at tage ny teknik i brug. Derfor ser vi også nu eksempler på, at mobning bliver flyttet over på de nye medier som mobiltelefoner. Mobilmobningen kan være mere skjult end den almindelige mobning. Det stiller ekstra krav til lærerne, eleverne og sandelig også teleselskaberne. Derfor tager vi vores del af ansvaret for at få sat dialogen i gang, så vi kan komme problemerne til livs og få nytte af mulighederne” siger Ib Tolstrup.

Direktør i Teleindustrien: Ib Tolstrup, tlf. 33 13 80 20 eller 40 64 89 33

Fakta:
• Go Mobilstil findes på www.gomobilstil.dk, hvor man også kan finde gode råd til forældre og lærere om alt fra saldokontrol til filtre på mobiltelefonen.

• Go Mobilstil distribueres i dag til samtlige skoler i landet.