TDC: Stigende indtjening men fortsat pres på omsætning

TDC’s resultat før afskrivninger (EBITDA) steg med 4,4 pct. til 9,8 mia. kr. i de første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Indtje-ningsgraden (EBITDA-margin) steg i samme periode fra 31,6 pct. til 33,6 pct. Det fremgår af TDC’s regnskab for tredje kvartal, som blev offentliggjort i dag.

Fremgangen skyldes først og fremmest flere bredbånds- og tv-kunder samt lavere personaleomkostninger.

”Det er meget tilfredsstillende, at vi kan øge indtjeningen i den nordiske for-retning i et svært marked. Det understreger, at den kurs vi har lagt med vo-res strategi ”Et Stærkt TDC” nu for alvor skaber resultater i forhold til vores fokus på omkostningsreduktioner,” siger adm. direktør og koncernchef Jens Alder.

TDC opjusterer forventningerne til resultatet af de fortsættende aktiviteter eksklusive særlige poster og dagsværdireguleringer i 2008 til en stigning på 30-40 pct. mod en tidligere forventning om en stigning på 10-20 pct. Udover en mere effektiv drift forventes resultatet primært at stige som følge af lavere renteomkostninger og afskrivninger.

”Opjusteringen er det gode ved regnskabsmeddelelsen, men vi har fortsat ud-fordringer i forhold til presset på vores omsætning, og den aktuelle finansielle krise er med til at øge usikkerheden fremadrettet. Derfor laver vi også en mindre nedjustering af forventningerne til årets samlede omsætning,” siger Jens Alder.

TDC forventer, at omsætningen i 2008 falder lidt i forhold til 2007 mod en tid-ligere forventning om en omsætning på niveau med 2007. Faldet i omsætnin-gen skyldes først og fremmest lavere omsætning i den danske fastnetforret-ning samt i Sunrise.

Resultatet af de fortsættende aktiviteter eksklusive særlige poster og dags-værdireguleringer steg med 49 pct. til 3,1 mia. kr. i løbet af årets første tre kvartaler, mens den rentebærende nettogæld sammenlignet med tredje kvar-tal 2007 faldt med 3,8 mia. kr. til 40,5 mia. kr.

EBITDA-margin for den nordiske forretning eksklusive YouSee steg til 36,8 pct. i årets første tre kvartaler sammenlignet med 33,6 pct. i samme periode sidste år.

Læs hele regnskabsmeddelelsen [her]

Finansielle hovedtal
Mio. kr. 1K- 3K 2008 1K-3K 2007 Ændring
i pct.