TDC og Finansrådet hjælper danskerne til sikre computere

Op mod 50.000 danske pc’er bliver kontrolleret af kriminelle netværk uden brugernes viden. Det kan medføre alt fra en tom bankkonto til en død compu-ter. Problemet er mangelfuld opdatering af danske brugeres computere.

5. oktober 2008

Op mod 50.000 danske pc’er bliver kontrolleret af kriminelle netværk uden brugernes viden. Det kan medføre alt fra en tom bankkonto til en død computer. Problemet er mangelfuld opdatering af danske brugeres computere.

Det har TDC & Finansrådet nu sat sig for at gøre noget ved. Derfor lanceres hjemmesiden www.opdaterdinpc.dk, som besvarer spørgsmål og giver gode råd om netsikkerhed. På siden kan man også sikkerhedstjekke sin computer.

”En stor del af de farer, som netkriminelle udsætter vores computere, bankkonti og mailbokse for, vil kunne minimeres, hvis vi blev bedre til at beskytte vores pc. En helt ny undersøgelse blandt brugerne af TDC Online viser, at mere end hver fjerde dansker har haft en inficeret pc, så problemet er absolut reelt,” siger Lars Højberg, teknisk sikkerhedschef i TDC.

”En løbende opdatering af programmerne på computeren er det bedste værn mod netbankindbrud. Man-ge danskere har installeret antivirus og firewall, men opdatering af styresystemer og andet software er mindst lige så vigtigt, hvis vi skal undgå, at kriminelle får adgang til alt på vores computere – fx ad-gangskoder, fotos eller mailboks,” siger Birgitte Mikkelsen, kontorchef i Finansrådet.

På hjemmesiden www.opdaterdinpc.dk kan man også spille et lille sikkerheds-spil og vinde præmier til en samlet værdi af over 200.000 kr. Bl.a. en XBox fra Microsoft og sikkerhedsprodukter fra F-Secure.

Opdaterdinpc.dk åbner søndag d. 5. oktober og er en del af Videnskabsmini-steriets Netsikker Nu kam-pagne.

Fakta:
• Op mod 50.000 danske pc’ere bliver kontrolleret af kriminelle netværk uden brugernes viden, anslår TDC og F-Secure.
• Hver måned stopper TDC knap en halv milliard spammails fra at nå TDCs kunder.

Yderligere oplysninger:
TDC’s Pressesekretariat, tlf. 70 20 35 10
Finansrådet, Birgitte Mikkelsen,
tlf. 30 16 10 89 (søndag), 33 70 10 89 (mandag)