Nomineringsperioden for Millennium Technology Prize 2022 starter – nye priskriterier omfatter ligestilling, etik og kløgtig anvendelse af ressourcer

Millennium Technology Prize tildeles næste gang den 25. oktober 2022. Opfordringen til at nominere banebrydende innovationer, der fortjener prisen, vil være åben mellem 2. august og 31. oktober 2021. Der tages imod nomineringer fra organisationer over hele verden og fra alle områder undtagen militærteknologi.

Priskriterierne fornyes til denne nomineringsrunde. Millennium Technology Prize vil stadig blive tildelt teknologiske innovationer, der generelt forbedrer menneskehedens liv og fremmer bæredygtig udvikling. Imidlertid tager de reviderede kriterier også innovationens potentiale til at bevare naturressourcer og fremme biodiversitet samt ligestilling mellem mennesker i betragtning. Derudover vil den globale tilgængelighed af teknologi og de etiske adfærdskodekser, der anvendes i udviklingen af innovationen, indgå i vurderingsprocessen for nomineringerne.

Fremadrettet vil Millennium Technology Prize også understrege, at selvom brugen af teknologi har skabt mange udfordringer i verden, er dens primære rolle at løse disse udfordringer. Brugen af teknologi kan have forårsaget etiske problemer. Nye teknologier er ikke lige tilgængelige for alle mennesker på grund af geografiske, sociale, økonomiske og kulturelle forskelle.

”At levere det gode for menneskeheden er blevet opnået til dels på bekostning af vores planet og dens biosfære. Derudover har vi store etiske udfordringer relateret til databeskyttelse og indflydelse ved brug af data. Vi har et stort behov for teknologiske innovationer, og de applikationer, der stammer fra dem, skal enten reparere eksisterende skader, forbedre den nuværende situation eller forhindre fremtidige skader. Vi tildeler fortsat prisen til innovationer, der generelt fremmer planetens og menneskehedens bedste," udtaler Markku Ellilä, administrerende direktør for Technology Academy Finland, som er den fond, der tildeler Millennium Technology Prize.

Lær mere om historien bag Millennium TechnKology Prize

Download billeder fra vores mediebibliotek

Millennium Technology Prize har en værdi af en million euro og tildeles hvert andet år af den uafhængige fond Technology Academy Finland (TAF). Prisens protektor er Finlands præsident. Prisen blev tildelt for første gang i 2004, og dens prisvindere omfatter Shinya Yamanaka for udvikling af etiske stamceller, Stuart Parkin for øget datalagringstæthed og Shankar Balasubramanian og David Klenerman for at udvikle en hurtig og overkommelig metode til DNA-sekventering. Tre af de ti prisvindere har efterfølgende fået tildelt en Nobelpris.

Tags: