Historisk aftale sikrer Tele1 Europes tilgang til Telenors access-net

Historisk aftale sikrer Tele1 Europes tilgang til Telenors access-net Som første teleoperatør har Tele1 Europe indgået aftale med Telenor om såkaldt operatør-access (LLUB) i Norge. Aftalen indebærer, at Tele1 Europe kan kombinere Telenor's access-net med eget lysledernet og tilbyde både tjenester og abonnementer til virksomheder i byer over hele landet. Med denne aftale brydes en af telemonopolets sidste skanser. Tele1 Europe kan levere egne tjenester via access-nettet og vil ved hjælp af såkaldt DSL-teknologi tilbyde 30 gange så høj hastighed på forbindelsen. Tele1 Europé lancerer tjenesten i løbet af sommeren og bliver ud over Telenor den eneste operatør, som kan tilbyde DSL i Norge. Med DSL kan der foregå 30 telefonsamtaler samtidigt via en almindelig telefonlinie, men Tele1 Europes kunder kan også benytte f.eks. halvdelen af kapaciteten til Internet-access. Tele1 Europe ønsker at blive førende i Norden på bredbånd, både på faste forbindelser og mobil (UMTS). Aftalen med Telenor er en vigtig brik for hurtigt at kunne tilbyde højhastighedsforbindelser til virksomheder i de fleste byer i Norge. Selskabet planlægger at indgå tilsvarende aftaler andre steder i Norden. - DSL vil være et godt supplement til vort øvrige bredbåndstilbud. I områder med mange og store virksomheder vil vi tilbyde høj hastighed via lyslederkabler. Med DSL får vi et rimeligt og godt tilbud til små og mellemstore virksomheder i hele landet, siger adm. direktør Pål E Vegard i Tele1 Europe AS. Access-nettet har været en af de sidste skanser for telemonopolet, indtil Telenor den 1. april åbnede sit net for andre aktører. - Jeg er glad for, at forhandlingerne med Tele1 Europe er afsluttet til fælles bedste for de to parter. Aftalen bekræfter det faktum, at vilkårene for tilgang til access-nettet er så attraktive, at operatører finder det interessant at indgå aftaler. Der er flere andre, som står for tur til at forhandle aftaler igennem om operatør-access, siger vice direktør Stein Gustavsen i Telenor Nett AS. For more information, please contact: Tele1 Europe AS Tele1 Europe Holding Pål E. Vegard, Managing Director Cecilia Johansson, Investor Phone: +47 21 50 21 01 Relations Mobile: +47 906 89 712 Phone: +46 8 5631 02 19 E-mail: pal.vegard@tele1europe.no E-mail: cecilia.johansson@tele1europe.se About Tele1 Europé Tele1 Europe is a fast-growing data and telecommunications operator with interests in Denmark, Finland, Norway and Sweden. The group's business concept is to offer broadband solutions for data, telephony and the Internet to large and medium-sized business and organisations in the Nordic countries. Tele1 Europe is currently the only Nordic data- and telecommunications operator investing in local access networks with broadband capacity. This construction is taking place in the nine largest cities in the Nordic countries. The access networks, which are linked together with a long-distance network, will be Europe's fastest super highways for data and Internet traffic with an initial capacity for customers of up to one gigabyte. Web-adress: www.tele1europe.com ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00740/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00740/bit0002.pdf