Fremgang for Telenor i hårdt marked

Telenor ser fortsat positive tendenser i årets tredje kvartal. Selskabet leverer et resultat med fremgang på kundesiden og højere indtjening på trods af hård priskonkurrence. Telenor ser behov for en stabilisering af markedet.

37.000 danskere valgte at blive nye kunder hos Telenor i tredje kvartal 2011, således at selskabet nu har 2.017 million kunder i sin mobilforretning. Omsætningen falder på grund af de lavere priser i markedet, mens indtjeningen (EBITDA-margin) fortsætter sin stigning og nu udgør 28 pct.

”Jeg er tilfreds med, at vi lykkes med at tiltrække flere kunder og hæve vores indtjening. Det ser jeg som udtryk for, at vi er på rette vej. Der er dog ingen tvivl om, at der fortsat er betydelige udfordringer for os og resten af branchen. En vigtig forudsætning er kontrol med omkostningerne. Vi har knækket omkostningskurven, men vil også fremover have behov for at sænke vores omkostningsniveau,” siger Jon Erik Haug, adm. direktør for Telenor Danmark.

Den positive udvikling skyldes blandt andet et øget salg af smartphones og den fortsatte effekt af Onfone. Selskabet Onfone har i tredje kvartal forladt netværket og det forventes, at Telenors indtjening, vil falde med et par procentpoint hen over de kommende kvartaler.

”Vi fortsætter med at se effekten af den store omlægning af vores privatprodukter, som vi foretog i april. Vi er lykkedes med at øge salget af smartphones, selvom vi har fjernet tilskuddet til telefonerne, hvilket samtidig mindsker vores omkostninger,” siger Jon Erik Haug.

Telenor var det første af de store selskaber, der gjorde op med de dyre tilskud til mobiltelefoner og indførte fastprispakker med mulighed for afbetaling af mobiltelefonen.

Behov for stabilisering af markedet
Telemarkedet er fortsat præget af en hård konkurrence om kunderne og et betydeligt prispres. Særligt på dataområdet er der sket markante prisfald samtidig med, at selskaberne har lagt større og større datamængder ind i de pakker, som kunderne er blevet tilbudt. En udvikling der bekymrer Telenor.

”Der er hård kamp om kunderne og lave indtjeningsmarginer for selskaberne. Når vi kigger fremad er der ikke tvivl om, at der er behov for en eller anden form for stabilisering af markedet. Det er ikke holdbart at ’forære’ data væk, med de store omkostninger, der er for at etablere en infrastruktur for datatrafikken. Jeg tror, at vi kommer til at se et marked, hvor de mange kampagner med ekstremt lave priser er fortid. De store teleselskaber har i høj grad betalt for priskrigen i Danmark, og der er nu behov for en stabilisering af markedet,” slår Jon Erik Haug fast.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 11 lande, og på verdensplan hjælper vi over 120 millioner kunder med at kommunikere. Danmark er et fokusområde for Telenor. Her er vi mere end to tusinde medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk