Medarbejdere må selv sørge for mobilsikkerheden

Det er medarbejdernes eget ansvar at passe på deres arbejdstelefon og sikre, at uvedkommende ikke får adgang til virksomhedens mails og fortrolige dokumenter. Det mener over halvdelen af danske ledere, viser en ny undersøgelse.

Smartphones er et nyttigt arbejdsredskab i dagligdagen og giver nem adgang til mails og interne arbejdsdokumenter. Men mister du din arbejdstelefon, er det dit eget ansvar at beskytte de fortrolige oplysninger i den. Det er holdningen hos over halvdelen af de danske ledere i en ny undersøgelse, som Userneeds har lavet for Telenor.

Telenor har undersøgt holdningen til mobilsikkerhed på arbejdspladsen blandt 730 danske ledere, og heraf svarer 55 pct. af de adspurgte ledere, at medarbejderne selv har ansvaret for at sikre arbejdstelefonen mod tyveri, hacking og virus.

”Moderne smartphones er i princippet små computere, og de indeholder et væld af fortrolige oplysninger. Hvis virksomhedens telefoner ikke er sikret, er der så godt som frit spil for uvedkommende, den dag en medarbejder mister eller får stjålet sin telefon. Hvis man overlader det til medarbejderne selv at stå for sikkerheden, er der en risiko for, at det ikke bliver gjort,” siger salgsdirektør i Telenor Jens Andersen.

Tekniske løsninger kan forhindre datamisbrug
Undersøgelsen viser dog samtidig, at lederne er bevidste om risikoen. Over halvdelen erklærer sig enige i, at det er et problem for virksomheden, hvis medarbejderne mister deres mobiltelefoner eller bærbare computere.

”Lederne er i stigende grad bevidste om vigtigheden af at beskytte medarbejdernes mobiltelefoner, men der er stadig et stykke vej, før arbejdsgiverne husker at beskytte medarbejdernes smartphones med samme stærke sikkerhed, som de helt selvfølgeligt udstyrer medarbejdernes pc’er med. Man kan aldrig gardere sig 100 procent mod, at en medarbejder mister sin telefon, men der er meget, man som virksomhed kan gøre for at forhindre, at fortrolige oplysninger og andet datamateriale ender i de forkerte hænder,” siger Jens Andersen.

Han peger på tekniske løsninger som Telenors Mobil Kontrol – en mobile device management løsning (MDM). Med en MDM-løsning kan man med et enkelt klik slette alt indhold på telefonen, hvis man mister den. Samtidig gør sikkerhedsløsningen det også muligt at genetablere tabt indhold og opdatere softwaren fra centralt hold.

Jens Andersen opfordrer samtidig lederne til at sørge for, at virksomheden har en gennemarbejdet mobilsikkerhedspolitik, og at alle medarbejdere kender forholdsreglerne, hvis de skulle miste en telefon.

Fem gode råd til sikker arbejdsmobil
1. Tænk smartphones som et it-værktøj ligesom en bærbar, og håndtér dem på samme måde.
2. Definér og efterlev en mobilsikkerhedspolitik – og husk at tage afsæt i sikkerhed frem for funktionalitet, så valget af platform bedst muligt matcher virksomhedens sikkerhedsbehov.
3. Sæt en klar ramme for, hvad medarbejderne må bruge mobilen til, fx en grænse for dataforbrug i udlandet, og kommunikér rammen klart til medarbejderne. Det kan fx ske via underskrift på mobilsikkerhedspolitikken.
4. Vær opmærksom på, om din virksomhed har den rigtige abonnementspakke hos jeres teleleverandør, fx i forhold til dataforbrug på mobilen, reparation og mulighed for erstatningsenheder i tilfælde af mistede mobiler.
5. Afklar, om virksomheden har tilstrækkelige værktøjer – fx mobile device management – til central håndtering af virksomhedens mobiler. Både af hensyn til sikkerheden og for at lette administrationen.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 11 lande, og på verdensplan hjælper vi over 146 millioner kunder med at kommunikere. Danmark er et fokusområde for Telenor. Her er vi mere end to tusinde medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk