Pressemeddelelse:​ Arbejdsmobiler må ikke gå på nettet

De fleste ledere mener, at medarbejderne skal kunne gå på internettet, uanset hvor de befinder sig. Alligevel begrænser 7 ud af 10 virksomheder helt eller delvist medarbejdernes adgang til det mobile internet. Tallene stammer fra en rundspørge blandt 558 ledere, som Userneeds har lavet for Telenor.

Mobilt internet har forvandlet rejsetid til effektiv arbejdstid: Det, der engang var spildtid i tog, busser, taxa og lufthavne, kan nu bruges til at svare på mails, kommentere dokumenter, søge information på nettet osv.

Denne gevinst er lederne i de danske virksomheder opmærksomme på, viser en rundspørge, som Userneeds har lavet for Telenor: To ud af tre ledere (64,6 pct.) anser det således for vigtigt, at medarbejderne har adgang til internettet, uanset hvor de befinder sig. Men tilsyneladende er holdningen endnu ikke slået igennem på virksomhedernes telefonpolitikker, for 7 ud af 10 virksomheder (69,5 pct.) begrænser helt eller delvist medarbejdernes adgang til det mobile internet.

Paradokset kan måske forklares med en bekymring for, at mobilregningen løber løbsk, eller at datasikkerheden svækkes. Med et par enkle forholdsregler kan der imidlertid tages hånd om bekymringen:

”Vi anbefaler fastprisabonnementer, så regningen ligger fast måned for måned uanset medarbejdernes forbrug af tale og data. Når det handler om datasikkerhed, anbefaler vi at aktivere de standardsikkerhedsløsninger, der følger med i de fleste erhvervsmobilprodukter i dag. På toppen af dette vælger mange virksomheder en mobile device management-løsning, fordi avancerede mobiltelefoner skaber samme behov for konsekvent it-administration som en pc gør,” siger Telenors erhvervsdirektør Jesper Hansen. De avancerede smartphones udgør i dag 63 pct. af alle de mobiltelefoner, som Telenor sælger til erhvervskunder.

Ifølge Telenors undersøgelse er private virksomheder mere villige end de offentlige arbejdsgivere til at lade medarbejderne gå på nettet med arbejdsmobilen. Mens 20,3 pct. af de private virksomheder forbyder alle medarbejdere at gå på nettet med arbejdsmobilerne, har hele 35,2 pct. af de offentlige virksomheder forbudt dette for alle medarbejdere.

Se detaljer fra undersøgelsen i vedlagte tabeller.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og verdens sjettestørste leverandør af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 14 lande, og på verdensplan hjælper vi over 184 millioner kunder med at kommunikere. Danmark er et fokusområde for Telenor. Her er vi mere end to tusinde medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk