Pressemeddelelse: Telias og Telenors samarbejde om mobilnetværk er godkendt

Konkurrencerådet har godkendt Telenors og Telias samarbejde om at skabe Danmarks bedste mobilnetværk. Dermed kan de to selskaber gå i gang med at slå netværkene sammen og levere kundeoplevelser i verdensklasse på mobiltelefoni og mobilt bredbånd.

Nordens to største teleoperatører, Telenor og Telia, offentliggjorde i juni 2011 en aftale om at dele mobilnetværk i Danmark på alle tre teknologier: 2G, 3G og 4G (LTE). Med Konkurrencerådets godkendelse kan de to selskaber nu begynde af slå netværkene sammen.

”I dag er en vigtig milepæl for de danske telekunder. Godkendelsen betyder, at vi nu kan gå i gang med at realisere vores ambitiøse planer om at skabe intet mindre end Danmarks bedste mobilnetværk til smartphones, tablets, pc’er og mobile bredbåndsdongler,” siger administrerende direktør for Telenor Jon Erik Haug og administrerende direktør for Telia Søren Abildgaard.

To netværk er stærkere end ét
Både Telia og Telenor har siden 2010 investeret massivt i at opgradere deres mobilnetværk. Begge selskaber står derfor allerede i dag med meget stærke netværk til både telefoni og mobilt bredbånd. Dermed er fundamentet på plads til at skabe det bedste og mest fintmaskede mobilnetværk, Danmark endnu har set. Det fælles netværk vil bestå af cirka 4.000 mobilmaster, hvilket er markant flere end hos nogen anden dansk operatør. I den kommende tid lægger Telenor og Telia sig fast på den endelige tidsplan for det store projekt.

Siden juni 2011, hvor aftalen om samarbejdet blev offentliggjort, har Telenor og Telia hver især bygget flere hundrede mobilmaster og dermed hver for sig forbedret både mobildækning og datakapacitet. Det betyder, at Telia og Telenor allerede er godt i gang med at realisere ambitionen om at skabe et ekstremt fintmasket mobilnetværk.

Samarbejde om infrastruktur, konkurrence på produkter
Samarbejdet omfatter det såkaldte radio-access-netværk, dvs. de antenner, master, og sendeudstyr, der skaber forbindelse til de mobile enheder. Samarbejdet omfatter ikke de to selskabers core-netværk, hvor tjenesterne produceres - core-netværkene skal fortsat drives hver for sig. Telenor og Telia fortsætter som to selvstændige operatører og vil også fremover konkurrere intenst om kunderne med forskellige produkter, tjenester og prissætning.

Telenor
Pressechef Peter Glüsing