Telenor godt rustet til fremtiden

I fjerde kvartal 2009 opnåede Telenor en indtjeningsgrad på 26% og øgede sin kundebase takket være tilgangen af 20.000 nye mobilkunder i kvartalet. Telenorbrandet er introduceret med succes, samtidig med at kunderne har fået nye, enkle produkter at vælge imellem og nye særlige fordele som Telenor-kunde. Bygningen af det nye mobilnetværk sker i højt tempo og vil betyde, at Telenor til sommer har et fremtidssikret mobilnetværk.

Telenor øgede i fjerde kvartal sin indtjeningsgrad, EBITDA-margin, til 26% mod 25% i kvartalet før. Der var ved udgangen af perioden 2.038.000 mobilkunder hos Telenor, en fremgang på 20.000 kunder i forhold til kvartalet før. ”Vi har leveret det resultat, som vi forventede. 2009 var et turbulent år, hvor den generelle økonomiske situation i Danmark var negativ, samtidig med at markedet var præget af fortsat stor konkurrence, så jeg er derfor tilfreds med resultatet. Vi har forbedret vores indtjeningsgrad, vi fastholder vores position i markedet og realiserer et tilfredsstillende cash flow. Med en fortsat stram omkostningsstyring står vi godt rustet til den stærke konkurrence på markedet,” siger Henrik Clausen, administrerende direktør i Telenor i Danmark. Danskerne vil have mobilt bredbånd Telenor har generelt oplevet øget salg, og nye produkter som ”Mine 10 nærmeste” og ”Frit til fast” har stor succes blandt kunderne. Telenor introducerede i efteråret 2009 produktet Samlerabat, hvor alle kunder med fast bredbånd får tilbudt gratis mobilt bredbånd i et halvt år. Tilgangen af nye kunder i kvartalet skyldes primært Samlerabatten, og kombinationen af fast og mobilt bredbånd. ”Kunderne oplever, at de hos os kan få attraktive produktpakker, der lever op til deres behov for let og ubesværet kommunikation på tværs af tjenester og teknologier. Vores evne til at tilbyde et mix af fast og mobilt bredbånd er derfor helt central. Vi bygger lige nu et fremtidssikret mobilnetværk og er dermed godt på vej til at blive danskernes foretrukne leverandør af mobilt bredbånd,” siger Henrik Clausen og fortsætter: ”Til sommer vil vi stå med et helt nyt netværk, der kan levere hastigheder på mobilt bredbånd på op til 21 Mbit/s, og som vil være klar til at levere 4G/LTE-tjenester til kunderne. Allerede nu er kapaciteten og dækningen i vores netværk blevet forbedret, så vores kunder har fået en markant bedre oplevelse.” Fundamentet er på plads Udover at levere det forventede resultat er der i 2009 skabt et vigtigt fundament for Telenors fortsatte vækst. Først og fremmest har Telenor i løbet af 2009 succesfuldt lanceret nyt brand i Danmark via nye og enkle produkter og derudover skabt en effektiv organisation, der kan styrke forretningen. ”Vi har skærpet Telenors profil i 2009 og har dermed skabt de helt nødvendige forudsætninger for at vi kan fastholde vores høje ambitioner for de kommende år,” siger Henrik Clausen.