Telenor klar til 4G

Telenor har i dag sikret sig frekvenser til udrulning af mobilnetværk med fuld 4G-kapacitet. Dermed tager Telenor endnu et afgørende skridt i etableringen af fremtidens netværk.

Der var stor glæde hos Telenor, da resultatet af IT- og Telestyrelsens auktion over 4G-frekvenser forelå tidligere i dag. Med erhvervelsen af 20 MHz i LTE-/4G-båndet (2600 MHz-frekvensbåndet) har Telenor fundamentet på plads til at fortsætte udbygningen af fremtidens mobilnetværk. LTE-teknologien understøtter teoretiske datahastigheder på op til 172 Mbit/s ved brug af netop 20 Mhz. ”Det er en milepæl for Telenor, at vi nu har de nødvendige frekvenser til at udrulle 4G-netværk,” siger Telenors administrerende direktør Henrik Clausen, der ser 4G/LTE som en naturlig forlængelse af den ambitiøse netværksopgradering, som Telenor forventer at have gennemført til efteråret. ”Telenor er i fuld gang med at bygge fremtidens netværk. Vi vil med få undtagelser have 21,1 Mbit/sek i hele vores mobilnetværk i september. Vi har på meget kort tid opbygget et mobilnetværk, der er fuldt på højde med eller bedre end resten af markedet. Nu tager vi næste skridt og gør klar til at køre 4G i netværket,” siger Henrik Clausen. Telenor har allerede gennemført test af LTE/4G i Norden, hvor både Sverige og Norge har gennemført LTE-auktioner. Med de nordiske erfaringer som solidt afsæt påbegynder Telenor 4G-test i Danmark til sommer. ”Nu, hvor de overordnede rammer for en dansk 4G-infrastruktur er på plads, ser vi frem til, at der kommer dongles og mobiltelefoner på markedet, som er udviklet til 4G, men også kan køre 3G og 2G,” siger Henrik Clausen. Stærk vækst i mobil datatrafik Mange Telenor-kunder supplerer deres fastnet-bredbåndsforbindelse med en dongle til mobilt bredbånd. Samtidig vokser salget af smartphones med så stor hast, at datatrafikken på Telenors mobilnet er firedoblet på mindre end et år. ”Det mobile dataforbrug vil fortsætte med at vokse kraftigt, fordi danskerne for alvor har fået øjnene op for fordelene ved at have adgang til både underholdning og arbejdspladsens netværk, når de er undervejs. Derfor er det afgørende for os, at vi nu har sikret os frekvenser til 4G, som øger kapaciteten og derfor bliver fremtidens teknologi til håndtering af mobiltrafik,” siger Henrik Clausen.