Tilfredsstillende resultat i presset marked

På trods af et marked præget af skærpet konkurrence, kan Telenor melde om et tilfredsstillende resultat i fjerde kvartal samt for helåret 2010. Antallet af kunder i mobil-forretningen gik tilbage på grund af den intense konkurrence i markedet, mens omsætning og indtjening steg. Udskiftningen af mobil-netværket runder markant milepæl.

På trods af kundeafgang, steg omsætningen 5 pct. til 1.731 millioner kroner i forhold til samme kvartal året før, mens indtjeningen (EBITDA-margin) landede på 27 pct. for fjerde kvartal.

”Jeg er tilfreds med resultatet, men bekymret for udviklingen på det danske marked fremadrettet. Priserne er presset helt i bund på grund af den intensiverede konkurrence, samt de store tilskud til mobiltelefoner, og det er en udvikling, som jeg ikke kan se fortsætte. Telenor vil fortsætte den nuværende linje med skarp fokus på omkostningerne og intensivere bestræbelserne på at drive en effektiv forretning,” siger adm. direktør for Telenor Danmark Jon Erik Haug.

Danskerne har taget Telenor til sig
Telenor-brandet blev introduceret for de danske forbrugere i juni 2009, og har på kort tid opnået samme høje præference blandt forbrugerne som Sonofon-brandet havde. Markedsføringskampagnen ”Brug Verden”, der forklarer danskerne, hvordan de bruger de mobile løsninger til at læse e-mails, høre musik og surfe på mobilen, kombineret med en indsats for at hjælpe kunderne godt i gang med de nye produkter, har i høj grad været med til at bygge Telenor-brandet op.

”Vores målinger viser, at kunderne opfatter os som det teleselskab, der inspirerer dem til at udnytte alle de muligheder, deres teleløsninger giver. Musikløsningen WiMP, som vi tilbyder alle vores kunder, har oplevet en formidabel vækst og nyder stor popularitet blandt smartphonebrugere,” siger Jon Erik Haug.

Erhvervskunder vælger Telenor
Telenor lykkedes i 2010 med flere store satsninger på erhvervsmarkedet. I november vandt selskabet Danmarks største telefoniudbud, da aftalen med staten blev gentegnet. For det andet fik ’ren mobil’ kampagnen, mange virksomheder til at sige farvel til fastnettelefonien.

”Vi har desuden etableret os som førende indenfor de ekstremt fleksible og mobile Unified Communications-løsninger, som vi i samarbejde med Microsoft har udviklet. Det har givet stor positiv opmærksomhed i dansk erhvervsliv,” siger Jon Erik Haug.

Mobil-netværket runder milepæl
Telenor er i gang med en af de største udskiftninger af mobilnetværk i Danmark nogensinde, og har nu rundet nogle markante milepæle. Der er aktiveret knap 700 3G-sites, der leverer høje datahastigheder på tværs af hele landet, og ambitionen er at dække 90 pct. af den danske befolkning med højhastigheds-3G inden udgangen af 2011. Samtidigt gøres der klar til 4G/LTE teknologien, så der kan åbnes for endnu højere datahastigheder i 2012.

”Vi investerer massivt i infrastruktur i denne tid for at give danskerne høje datahastigheder og dermed mulighed for at bruge det væld af mobile løsninger, der findes. Med det gode resultat fra 2010 som afsæt, vil vi også fremadrettet udfordre markedet med ambitionen om at være danskernes foretrukne mobile bredbåndsselskab,” slutter Jon Erik Haug.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og verdens sjettestørste leverandør af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 14 lande, og på verdensplan hjælper vi over 184 millioner kunder med at kommunikere. Danmark er et fokusområde for Telenor. Her er vi mere end to tusinde medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk