Virksomheder frygter ikke stjålne mobiler

Rundspørge, som Userneeds har lavet for Telenor, viser overraskende, at 6 ud af 10 ledere i danske virksomheder ikke er bekymrede ved tanken om, at deres medarbejderes mobiltelefoner og bærbare pc’er falder i hænderne på fremmede.

Mobiltelefoner og bærbare pc’er er rykket helt ind i centrum af danskernes arbejdsliv og rummer derfor ofte fortrolige mails og dokumenter. Alligevel ser 6 ud af 10 (59,7 pct.) ledere i danske virksomheder ikke det store problem i, at medarbejdernes mobile arbejdsredskaber bliver glemt eller stjålet. Tallene stammer fra en rundspørge, som Userneeds har lavet for Telenor blandt 558 ledere i private og offentlige virksomheder.

”Vi kan mærke, at bevidstheden om mobil datasikkerhed er støt stigende, og mange virksomheder vælger af samme grund Blackberry eller lignende løsninger med stærk kryptering og firewalls indbygget. Men når størstedelen af erhvervslederne stadig er ubekymrede eller ikke har taget stilling, tyder det på, at mobiltelefonen befinder sig under ’sikkerhedsradaren’ i mange virksomheder. Reelt er mobiltelefoner i dag små computere, der bør sikres på niveau med medarbejdernes pc’er,” siger Telenors erhvervsdirektør Jesper Hansen.

Løsningen er ikke at begrænse medarbejdernes brug af mails og dokumentdeling på mobilen, for det ville betyde, at medarbejderne bliver mindre mobile, mindre produktive og mindre fleksible.

”Virksomheder bør som minimum huske at aktivere de standardsikkerhedsløsninger, der følger med i de fleste erhvervsmobilprodukter i dag. Vi anbefaler også, at virksomhederne lægger en strategi for datasikring på mobilen og uddanner medarbejderne i den, så alle ved, hvad de skal gøre, hvis de taber eller får stjålet deres mobiltelefon,” siger Jesper Hansen.

Telenors erhvervsdirketør Jesper Hansen