DISNEY LANCERER DISNEY XD I DANMARK

Pressemeddelelse København 10. juni 2009 The Walt Disney Company har i dag offentliggjort, at de vil lancere Disney XD i Danmark, landets første drenge-fokuseret – piger inkluderet - kanal, for børn i alderen 6 - 14 år. Disney XD kanalen vil indeholde et tiltalende mix af live-action og animationsserier, som rammer de unge drenge og deres ønsker om nye opdagelser, bedrifter, sport, eventyr, musik og humor. Kanalen bliver lanceret i Danmark til efteråret i Danmark via kabel, DTT og satellit selskaber som Canal Digital, Viasat, Telia Stofa og Boxer.

Disney XDs programoversigt vil spænde over serier, spillefilm, kortfilm såvel som sportsprogrammer udviklet i samarbejde med ESPN. Disney.XD.tv bliver desuden lanceret i forbindelse med, at den nye kanal går i luften. Det bliver et nyt og spændende online underholdningstilbud med mange spil og film. Den reklamefinansierede kanal, Disney XD, bliver et strategisk supplement til det nuværende tilbud i Danmark fra Disney. Kanalen vil erstatte Jetix og Toon Disney og styrke Disneys position som nr. 1 som multipleks ved at nu tilbyde tre kanaler som henvender sig til drenge og piger i alderen 2-14 år samt deres familier: • Disney Channel, den børneorienterede familiekanal målrettet til 6-14 årige, som viser live-actionfavoritserier som Hannah Montana, hit tegnefilmserier som Phineas og Ferb og Disney Channel Original Movies som High School Musical og Camp Rock • Disney XD, børnedrevet drenge fokuseret kanal til alle de 6 til 14-årige, med programmer der har temaer som eventyr, udfordringer og bedrifter, spil, musik og sport (i samarbejde med ESPN) • Playhouse Disney, det sjove sted,, læring baseret på underholdende programmer der er produceret til at engagere børn i at tænke og have fantasi hos de to til fem årige med hitserier som Mickey Mouse Clubhouse og Handy Manny “Disney Channels portefølje af kanaler er allerede den ubestridte markedsleder på børne-tv markedet og Disney XD er den perfekte tilføjelse til vores succes i dette strategiske segment. Det eksklusive nye indhold vil appellere til en bredere målgruppe, mens Disneys varemærke vil skabe opmærksomhed og værdi,” kommenterer Casper Bjørner, VP og adm. dir. for Disney Channel Scandinavia. ”Disney XD vil kapitalisere på alle de aktiver, der findes i virksomheden og gøre kanalen til den førende drenge-underholdningsplatform i Danmark og hele verden.” Denne nyhed følger efter den succesfulde lancering af Disney XD i USA, som skete februar i år. Da kanalen gik i luften fik den rekordhøje seertal. Alene på premiereweekenden nåede den ud til 15,7 million seere, heraf 6,5 million børn (i alderen 6-14 år). Kanalen har også haft premiere i Frankrig i april. Disney Channel Worldwide repræsenterer den mest succesfulde portefølje af børne-tv-kanaler for hele familien med 98 kanaler og/eller leveringer til kanaler i 167 lande og på 32 forskellige sprog. For mere information, kontakt venligst: Elisabeth Elhazza PR Project Leader Disney Channel Scandinavia +46 8-555 445 83; +46 706-17 44 45, elisabeth.elhazza@disney.com