Ferie i Brandenburg: kultur- og aktivferie omkring Berlin

Italien i Potsdam

Orangerislottet i Park Sanssouci, Belvedere-slottet på Pfingstberg og den gamle markedsplads Alter Markt: De preussiske herskeres forkærlighed for italiensk arkitektur afslører sig mange steder i Potsdam. Museum Barberini på Alter Markt er endnu et italiensk arkitektonisk citat i Potsdam. Fra 13.07.–06.10. 2019 præsenteres en lang række mesterværker på udstillingen „Barokkens veje. Nationalgallerierne Barberini Corsini i Rom“.
Tip: Den italienske stemning i Potsdam oplever du bedst med den guidede tur „Getting to know Potsdam“. Turen er spækket med interessante historier på tysk og engelsk og starter på Alter Markt hver 2. og 4. lørdag i måneden med kurs mod „det hollandske kvarter“ (Holländisches Viertel).

Folkefest i Spreewald

Ca. 100 kilometer syd for Berlin venter UNESCO-biosfærereservatet Spreewald sine gæster – en labyrint af vandløb (bifloder), et farvestrålende hav af Spreewald-pramme, kanoer og stagebåde. Spreewald er dog ikke blot et enestående kultur- og naturlandskab, men også en ægte gourmetregion. De originale „Spreewälder Gurken“ (syltede agurker), den fyldige, nøddeagtige hørfrøolie og gærpandekagerne („Hefeplinsen“) er blot nogle af de regionale delikatesser. Et særligt højdepunkt i 2019 er den tyske folkedragtfest, som i år finder sted i Lübben (Spreewald) fra 17. til 19. maj. Rundt regnet 2.500 deltagere klædt i folkedragt fylder Spreewald med farvestrålende stoffer og livsglæde, dans og musik.

Cykelruten mellem Berlin og København

Aktiv ferie: Tag cyklen fra København til Berlin – eller omvendt. Den korteste etape fører gennem delstaten Brandenburg, og så går det videre til Mecklenburg Vorpommern og Danmark. Strækningen gennem Brandenburg er 151 km lang og kendetegnes ved rolig landlighed. Ofte cykler man langs Havel-floden. Et højdepunkt på strækningen er det gamle teglværk „Ziegeleipark Mildenberg“, i dag et museum hvor man kan se hvordan man før i tiden brændte mursten til Berlin. Andre gode stop på vejen: byerne Oranienburg (først på strækningen), Liebenwalde og Fürstenberg/Havel. Brandenburg byder også på forskellige andre internationale og regionale cykelruter.

Lækkerier fra Brandenburg

Uden for storbyen Berlin vokser der masser af gode sager i Brandenburgs sandede jord. Om foråret er det asparges – og det er ikke kun i Beelitz. Der dyrkes også frugt og korn på egnen. Deraf destillerer familien Schultz frugtbrændevin og whisky på deres gård, „Schultz’ens Siedlerhof“. Den fine spiritus sælges ikke kun i KaDeWe i Berlin, men også på særlige whiskyaftener som de selv arrangerer. Til det hjemmebrændte serveres et festmåltid tilberedt af produkter dyrket på gården. Lyder det godt? Så må du hellere notere dig at træblomstringsfesten i Werder („Werderaner Baumblütenfest“) i 2019 finder sted fra 27.04.–05.05. Her kan du smage på familien Schultz’ og alle de andre frugtavleres vin, brændevin og mad.

Potsdams kunstmuseum i 2019

Også i 2019 er der spændende kunstoplevelser at få på kunstmuseet i Potsdam, Museum Barberini. Først præsenteres Pablo Picassos sene værker (frem til juni). Picasso betragtes som en fornyer af kunsten i det 20. århundrede. Han satte nye standarder inden for maleri, skulptur, grafik og keramik. Udstillingen viser produktionen fra de sidste to årtier af hans liv.
Museum Barberini præsenterer 54 mesterværker fra samlingerne på Palazzo Barberini og Palazzo Corsini i Rom, heriblandt et af Caravaggios vigtigste værker, maleriet Narcissus fra 1598/1599.

Pressekontakt:

Regina Zibell