Bangkok – Asiens førende kunstscene

Bangkok – Asiens vibrerende storby – er fyldt med muligheder for at opleve landets unikke kultur. Byens store mangfoldighed skaber grobund for et bredt udbud af kunstarrangementer, mørk kunst, betagende arkitektur, moderne kunstnere og innovativ smykkekunst. Her er seks tips til, hvordan du kan opleve en lille del af, hvad det indebærer.

Queen Sirikit Museum of Textiles
Hendes majestæt dronning Sirikit har en stor interesse for mode, silkeproduktion og tekstilindustrien, og derfor åbnede hun Museum of Textiles i 2003. Det rummer gallerier, et undervisningsstudie, et bibliotek og Thailands første tekstilbevaringsfabrik. “Fit for a Queen” er en af de aktuelle udstillinger, der viser mere end 30 af hendes majestæts fineste kjoler fra Balmain og accessories fra Louis Vuitton.
Adresse: Ratsadakorn-bhibhathana-bygningen ved The Grand Palace

Paintbar Bangkok
Hvis du kan lide at male, spise og drikke, så er dette stedet for dig! Paintbar Bangkok er en bar, hvor der serveres tapas og drikkevarer, mens du skaber dit eget mesterværk. Deres slogan er “Paint, sip, repeat”, der opmuntrer dig til at blive en del af kunstscenen. Hver dag vises et udvalgt maleri, du kan blive inspireret af, mens du skaber dit eget maleri og nyder et måltid mad i gode venners selskab.
Adresse: 46/4 Sukhumvit Soi 49, Klhong Tan Watthana

Siam Museum
Dette museum er en stor kilde til viden om Thailands historie – fra fortid til nutid. Den faste udstilling er fordelt over 17 rum, og museet anvender moderne, engagerende og interaktiv guidning. Hver især af de mange rum har en informativ videofilm, der fortæller om det aktuelle tema. Thaiernes nationale identitet står i fokus, og formålet er at skabe nye oplevelser med museets motto “Play + Learn = Joyously”.
Adresse: 4 Sanam Chai Road

MahaNakhon
Nyd den betagende udsigt fra MahaNakhon-tårnet, der er beliggende i Sathorn-distriktet. Bygningen er mere end 300 m høj, hvilket gør den til Bangkoks højeste bygning. Dens skulpturelle udseende adskiller sig fra resten af byens skyskrabere, da man får indtrykket af, at den ikke er færdigbygget på grund af dens særlige arkitektoniske udtryk. Den er bygget for at supplere Bangkoks skyline og være et nyt vartegn. Den imponerende skyskraber rummer et hotel, et offentligt torv, en udsigtsplatform og en skybar med en 360-graders udsigt over den brusende flod og bylivet.
Adresse: 92 Narathiwat Ratchanakharin Road

Museum of Contemporary Art
På Museum of Contemporary Art kan du opleve Thailands enestående kunsthistorie – dette er noget man ikke bør gå glip af. Den store bygning i fem etager rummer kunstværker og skulpturer lavet af kunstnere fra forskellige dele af Thailand og er et must for alle kunstelskere. Thailands kunsthistorie dokumenteres med både traditionel kunst og international kendt akademisk kunst. Forretningsmanden Boonchai Bencharongkul grundlagde museet i 2011, og det rummer den Thailands største samling af skulpturer og privat kunst.
Adresse: 499 Vibhavadi Rangsit Road

Atta Gallery
Atta Gallery er det første og eneste smykkegalleri i Thailand, og det blev grundlagt af smykkekunstneren Atinuj Tantivit i 2010. Her fokuseres der på selvudfoldelse, hvilket afspejles i navnet på galleriet: “Atta” betuder “selv” på det gamle buddhistiske sprog pali. Atta udstiller og sælger moderne designsmykker af såvel lokale som internationale smykkekunstnere og designere. Det er deres ambition at vise unikke designsmykker fra hele verden i Thailand og omvendt. Samtidig vil de vække opmærksomhed omkring moderne smykkekunst og få folk til at værdsætte den.
Adresse: Unit 1109-1110, OP Garden 4, 6 Charoenkrung Soi 36, Charoenkrung Road

Tlf.: 46 (0)739 82 34 00