De bedste kulturoplevelser i Chiang Mai, Bangkok og Phuket

Hop med på den seneste rejsetrend: drop sol og strand, og udforsk i stedet Thailand fra den kulturelle side! Stadig flere rejsende vælger at lægge vejen forbi kulturelle seværdigheder og museer på turen til Asien. Thailands kunstscene er da også på vej op og byder på mange spændende samtidskunstnere, kreative fællesskaber, kunsthåndværkere og inspirerende udstillinger. De thailandske gallerier og museer viser både moderne og historiske værker, ligesom gader og veje gerne inddrages som udstillingsrum. Hele landet er ramt af kunstbølgen, fra Chiang Mai i nord til Phuket i syd og selvfølgelig i den kulturelle metropol Bangkok. Thailands turistforbund har håndplukket to favoritter fra de tre destinationer.

DET NORDLIGE THAILAND – CHIANG MAI

Chiang Mai har udviklet sig til en klar favorit blandt Asiens mange turister, og befandt sig da også på TripAdvisors liste over bedste destinationer i Asien i 2017. Glæd dig til at nyde regionens hippe og moderne kunstscene, herunder byens mest trendy gade.

Nimman Soi 1

Nimman Soi 1 er nok den mest hippe sidegade til Nimmanhaemin road overhovedet, og har altid været kendt som en af de mest kreative og chikke gader i Chiang Mai. Gaden er lillebitte, men rummer ikke desto mindre et bredt udvalg af lokalt etablerede interiørbutikker, gallerier, caféer, kagebutikker og restauranter samt et designhotel. Herudover kan du købe designprodukter og kreativt kunsthåndværk af høj kvalitet lavet af byens unge kunstnere.

Adresse: Nimmanheamin Road

MAIIAM Museum for moderne kunst

MAIIAM er Chiang Mais første museum for moderne kunst og åbnede i 2016. Museet har en permanent kunstsamling med skelsættende værker af de store mestre inden for moderne thailandsk kunst, ligesom der gerne lægges væg til lovende, nye kunstnere fra Thailand og regionen. Museets facade i sig selv er en afstikker værd: museets ydre er nemlig beklædt med tusindvis af små spejle, der på smukkeste vis reflekterer lyset og omgivelserne.

Adresse: 122 Moo 7 Tonpao, Sankampheang, Chiang Mai

DET CENTRALE THAILAND – BANGKOK

Bangkok er epicentret for de seneste trends og bevægelser i Asien, og byen kaldes derfor ofte for Asiens New York. De mange kulturelle knudepunkter og moderne museer gør det til en smal sag at tilbringe en inspirerende og oplevelsesrig ferie i byen.

The Jam Factory

Dette kreative hotspot ligger i det historiske Khlong San District, tæt på Chao Phraya Rivers vestlige bred.. Jam Factory er et kreativt fællesskab, der har til huse i gamle fabriksbygninger ved siden af et fredfyldt parkområde. Stedet rummer både galleri, boghandel og gårdhave med café og restaurant. Her kommer de lokale for at hænge ud, se på udstillinger og købe kunst. Parkens store botræ indbyder til tænksomme stunder, og efter sigende sad Siddhartha Gautama under samme type træ, da han opnåede den fuldkomne erkendelse og blev buddha.

Adresse: 1 Charoen Nakorn Road

MOCA Museum for Moderne Kunst

Museet for moderne kunst er det perfekte sted at udforske Thailands rige kunsthistorie – og har da også været yderst populært blandt verdens kunstelskere lige siden åbningen tilbage i 2011. På væggene i den rummelige femetagers bygning hænger mere end 800 værker af kunstnere fra hele Thailand, herunder værker af nogle af nationens mest skattede kunstnere.

Adresse: 499 Kamphaengphet 6 Road, Ladyao

DET SYDLIGE THAILAND – PHUKET

Ifølge arkæologiske fund blev Phuket formentlig allerede grundlagt omkring 100 f.Kr. Øen har både været beboet af indiske, kinesiske, thailandske og europæiske folkeslag, hvilket bestemt ikke gør øens historie mindre interessant. Phuket er det perfekte sted at dykke ned i Thailands stolte kulturarv, gerne med en kontrastfyldt afstikker eller to til øens unge og pulserende kunstscene.

Wua Art Gallery & Studio

Phukets gamle bydel har ry for at udgøre provinsens absolut hippeste kvadratmeter, og de unge og smarte slåe derfor gerne deres folder her. Forbipasserende kulturelskere bør derfor afgjort lægge vejen forbi. Wua Art Gallery & Studio ligger i den gamle bydel og er et både underholdende og fascinerende galleri. Her kan du beundre og købe værker af galleriets ejer, Mr. Zen. Oliemaleriernes minimalistiske motiver tæller fantasidyr og abstrakte portrætter, gerne holdt i grålige nuancer med et par kontrastfyldte farvestænk her og der.

Adresse:50 Pang-nga Road Taladyai, Muang, Phuket 83000

Thai Hua Museum

Dette charmerende palæ fra 1930'erne er udført i typisk britisk kolonistil og var tidligere Phukets ældste kinesiske skole. I dag fortæller den smukt restaurerede bygning historien om Phukets rolle som handelsknudepunkt for øens kinesiske befolkning. Museet strækker sig over to etager og fortæller både historien om øens kinesiske arv og byens vej til velstand. De informative udstillinger understøttes af originale brugsgenstande og små modeller, der viser hvordan livet tog sig ud på øen i det 19. århundrede.

Adresse:Talat Nuea, Mueang Phuket District

Tel: 46 (0)739 82 34 00