En medieressource til inspirerende og friske ideer til historier om Irland

Titanic 100 Festival                                                                                    31. marts - 31. maj 2011

Historien om Titanic, som uden tvivl er det største ikon blandt skibe på denne klode, har sine rødder i Belfast. Belfast byggede Titanic, led under det tragiske forlis og er nu en by, der hylder hendes ære.

Det var i Belfast, at denne ulykkessvangre luksusliner blev bygget for 100 år siden. Til ære for den særlige forbindelse, der eksisterer mellem Titanic og Belfast, forbereder byen sig nu på en et år lang hyldest med ‘Titanic 100’ festivalen som første indslag.

‘Titanic 100’ byder på en række særlige begivenheder, der bl.a. omfatter en udstilling (31. marts – 30. april) med fokus på det fantastiske arbejde, der blev udført af den store irske fotograf R.J. Welsh, som var officiel fotograf ved skibs-værftet Harland & Wolff i den epoke, hvorfra Titanic stammer.

Der er også en masse forskellige Titanic-relaterede aktiviteter hver weekend samt i påskeferien (23. – 26. april). Gratis busture i Titanic Quarter, gratis gåture, der starter ved mindesmærket over Titanic ved rådhuset i Belfast, bådture i det område, hvor Titanic blev bygget, udstillinger med kulturgenstande i selve rådhushallen og en række taler, skuespil, debatter og film er blandt de mange begivenheder og aktiviteter, der finder sted. Kulminationen på ’Titanic 100’ bliver en enestående ceremoni på det sted, hvor Titanic lå på bedding, til erindring om den storslåede søsætning, der fandt sted den 31. maj 1911.

Denne dato markerer også åbningen af en fantastisk TITANIC-udstilling, der har til huse på Ulster Folk and Transport Museum. Her kan man skrue tiden tilbage og se stumfilm om Titanic eller klæde sig ud i kostumer fra den tid og blive fotograferet i skibets omgivelser.

Dublin - ordets by

Dublin er nu en UNESCO Litteraturby (en ud af kun fire i verden), en permanent titel, der hædrer byen og dens forfattere. Mindesmærker i litteratur og sten markerer Dublins forfattere, digtere, videnskabsmænd og indbyggere, og vores baggrund og kulturarv fejres overalt i byen i teatre, på forskellige museer og ved festivaler. I 2011 bydes der konstant på oplevelser i byen samt ruter, der træder i Dublins litterære personligheders fodspor, og som kan bruges som en guide til at udforske byen. Klik her for flere oplysninger.

Tourism Ireland inviterer journalister på en tur for pressen, hvor rammen er begrebet Dublin som ordets by. For flere detaljer, kontakt Glenda Reid på greid@tourismireland.com

Dublin - gør kulturen levende

Irlands hovedstad åbner nye veje til at vise irsk kultur frem for turister.

For det første er der et nyt interaktivt website, en app til iPhone og en kortenhed, hvor man på afstand kan opleve mange af den irske hovedstads kulturperler. DublinCultureTrail.ie giver brugeren mulighed for virtuelt at besøge de vigtigste museer, gallerier, historiske bygninger og kulturcentre gennem video, fotografier, interviews og film optaget bag scenen. Her fremstilles mennesker, historien bag fortællinger og kunstnere, der er med til at skabe byens kultur. Blandt attraktionerne, man kan besøge, er Trinity College, Irish Museum of Modern Art, James Joyce Centre, Chester Beatty Library, posthuset og rådhuset.

Med udgangspunkt i Dublins ry som “City of a Thousand Welcomes” er der blevet iværksat et nyt, spændende borgerinitiativ, der promoverer Dublin som et sted, hvor turister kan møde en enestående gæstfrihed. Gennem programmet skabes der kontakt mellem førstegangsbesøgende og stolte borgere fra Dublin. Vores sponsorer er værter for mødet, der er gratis for begge parter. Det kortsigtede mål er at give de besøgende et virkelig positivt førstehåndsindtryk af Dublin. På længere sigt er målet at underbygge byens ry som et sted, hvor ’stor gæstfrihed’ er mere end blot et slogan.

The Cats Laugh Comedy Festival                                                                    2. – 6..juni

The Cat Laughs Comedy Festival har udviklet sig fra at være en lille begivenhed med kun en håndfuld shows til en internationalt anerkendt festival, der fremviser de allerbedste irske og internationale kunstnere inden for comedy, og som trækker besøgende til Kilkenny city og de omkringliggende områder ved at sammenkæde underholdning i verdensklasse med Kilkennys charmerende og intime middelalderby, så der skabes en ramme fuld af atmosfære. Den altid populære festival forener de bedste irske og internationale talenter i forestillinger med både verdenskendte stjernekomikere, nyere kunstnere og kunstnere, der er ved at få deres gennembrud.

Finalen i UEFA Europa League på AVIVA Stadium                                     18. maj 2011

Den 18. maj er Dublin for første gang vært ved en stor finale i europæisk klubfodbold. UEFA har valgt det nye hjemsted for irsk fodbold og rugby som det sted, hvor den 40. finale i Europa League (tidligere UEFA-cuppen) skal afvikles. Det splinternye Aviva Stadium med plads til 50.000 tilskuere i hjertet af Dublin skal tage imod to af Europas bedste hold og deres fans i jagten på at opnå europæisk hæder.

Go Where Ireland Takes You – discoverireland.com

Tags: