PRESSEMEDDELELSE

Dublinere giver internationale gæster en helt personlig velkomst

Nu er Dublin den eneste by i verden, hvor indbyggerne i bogstaveligste forstand står i kø for at byde besøgende velkommen. Et nyskabende projekt, som hedder City of a Thousand Welcomes, fører førstegangsbesøgende sammen med indfødte dublinere for at give dem et enestående indblik i byen igennem dem, der kender den bedst. Turister kan tilmelde sig online og arrangere et møde med en ‘Dublin Ambassador’, en frivillig, som bor i Dublin, og som kender og elsker byen. Alle mødes ved Little Museum of Dublin, og derfra kan man sammen finde ud af, om man vil gå en tur igennem byen, drikke en kop te elle måske få sig en pint Guiness-øl i en hyggelig pub. Det er gratis for begge parter.

Dette initiativ udnytter den irske hovedstads velkendte gæstfrihed. På denne måde bliver det muligt for tusindvis af besøgende at komme til at dele en hyggelig pint eller en kop te med en ægte dubliner. “Flere end tre millioner mennesker besøger Dublin hvert år”, siger Trevor White, lederen af det nye projekt, “og mange af dem kommer her for at møde de venlige og gemytlige lokale. City of a Thousand Welcomes bringer besøgende og dublinere sammen på en sjov og struktureret måde uden omkostninger for nogen parter.”

Fra i dag kan folk fra hele verden tilmelde sig på http://www.cityofathousandwelcomes.com/ og møde vores Dublin Ambassadors til en gratis drink eller kop te i en af Dublins tre store institutioner: the Merrion Hotel, Bewley’s Café og the Porterhouse.

Da rekrutteringen af ambassadører begyndte i marts, var organisatorernes mål at få 1000 frivillige til at melde sig som ambassadører. Siden da har flere end 2500 dublinere tilmeldt sig, hvilket beviser at Dublin virkelig er en af verdens mest imødekommende byer.

Tourism Ireland er ansvarlig for at markedsføre Irland i udlandet som en førende feriedestination.

• Cirka 6, 6 millioner udenlandske gæster besøgte Irland i 2010, og 157.000 af dem kom fra de nordiske lande.
  • Er denne service virkelig gratis? Ja. Helt gratis for besøgende og dublinere. Omkostningerne, der er forbundet med hvert møde, bæres af vores sponsorer og hospitality partners.
  • Hvordan kan man tilmelde sig? Besøgende kan tilmelde sig på cityofathousandwelcomes.com ved at udfylde en lille formular.
  • Hvem betaler for denne service? City of a Thousand Welcomes er et non profit-borgerinitiativ, som er startet af dublinere. Omkostningerne bæres af vores tre sponsorer og hospitality partners.

Tags: