St. Patrick’s Festival – Verdens største årlige fest!

Festivaler og begivenheder på St. Patrick’s Day                                  17. – 20. marts 2011

Halvfjerds millioner mennesker på verdensplan betragter sig selv som værende irske eller af irsk afstamning, så det er ikke overraskende at St. Patrick’s Day bliver fejret over hele verden. De verdensomspændende festligheder vil inkludere “forgrønning” af London Eye og andre ikoniske bygninger for at skabe en levende visuel ramme om den årlige fest.

Det verdensomspændende fænomen, som St. Patrick's Day udgør, er noget af en bedrift for en lille ø med en befolkning på kun seks millioner. Det er et levende bevis på den irske diasporas indflydelse, der har båret landets kærlighed til sang, dans, en rammende vending og en smule »craic« kombineret med en glødende national stolthed ud til alle verdenshjørner.

Som den nationale helligdag, der fejres i flere lande rundt om i verden end nogen anden, er St. Patrick's Day den dag, hvor alle gerne vil være irske.

St. Patrick’s Festival i Dublin City er en komplet 4-dages begivenhed med et fyldt program, som afspejler den irske befolknings mange talenter og præstationer utallige nationale og internationale scener. Det er et spændende udstillingsvindue for de mangfoldige færdigheder, irlændere i forskellige aldre og med forskellig social baggrund besidder.

Dette års festligheder i Dublin er inspireret af byens status som UNESCO City of Literatur e. Paraden vil være baseret på den nye Roddy Doyle-novelle “Brilliant”. I løbet af de 4 dage, festivalen varer, vil besøgende have mulighed for at nyde St. Patrick's Festival-paraden i Dublins vigtigste gader, og hovedstadens mest berømte navne vil samles Dublin Swell ved Convention Centre Dublin (CCD), Irlands mest spændende mødested, til en uforglemmelig aften, hvor  forfattere, musikere, sangere og skuespillere vil sætte liv i byen med fantasi og inspiration.

I den sydøstlige del af Irland vil Wexford være vært for National Lottery Skyfests fyrværkeriforestilling, som vil oplyse himlen over den gamle vikingeby med et storslået pyroteknisk lysshow koreograferet til et hypnotiserende soundtrack.

Cork St. Patrick’s Festival springer til live med tre dages GRATIS udendørs underholdning for hele familien med udsigt over floden Lee. Under festlighederne er gaderne er fyldt med levende musik, omvandrende cirkusser og workshops for børn i hjertet af Cork City.
Man kan opleve de bedste lokale kunsthåndværkere i de mere end 40 boder med mad og håndværk Grand Parade og South Mall i de tre dage festlighederne varer.

St. Patrick’s Day bliver fejret med lidt større ærbødighed i Downpatrick, da det er her, Irlands skytshelgen, St. Patrick, ligger begravet i domkirken. På St. Patrick's Day går en procession fra nærliggende Saul til Downpatrick, og den efterfølges af en gudstjeneste i domkirken og en parade.
En stor stenplade på Downpatrick-kirkens område markerer graven for de tre helgener, St. Colomb, St. Bridget og St. Patrick, som var ansvarlige for at omvende de hedenske irlændere til kristendommen.

I Sligo er fokus mad. SÓ Sligo Food & Cultural Fest 2011 vil åbne med Banquet of the Year den 17. marts og fortsætte i fire dage med livlig gadeunderholdning, bondemarked, foraging trails og maddemonstrationer fra kokke i verdensklasse.

Jameson Dublin International Film Festival                                       17. – 27. februar 2011

The Jameson Dublin International Film Festival (JDIFF) er Irlands førende filmfestival. Den blev etableret i 2003 for at give Dublins biografpublikum muligheden for at opleve det bedste inden for irsk og international filmkunst.

I løbet af den elleve dage lange festival vil der blive vist 130 spillefilm ledsaget af offentlige interviews, workshops og master classes. Over 50 instruktører, skuespillere og producenter deltager i festivalen for at møde og diskutere deres værker med irske filmskabere og publikum. Nogle af de seneste gæster inkluderer Colin Farrell, Ben Affleck, Tilda Swinton, Kristin Scott Thomas og Colin Firth.

The Commitments Reunion Gigs                                                          17. – 20. marts 2011

For første gang nogensinde vil de oprindelige skuespillere fra The Commitments blive genforenet ved et begrænset antal koncerter i marts 2011 for at fejre 20-årsdagen for Irlands yndlingsfilm med Andrew Strong, Robert Arkins, Angeline Ball, Bronagh Gallagher, Michael Aherne, Glen Hansard, Felim Gormley, Dave Finnegan, Ken McCluskey og Dick Massey i hovedrollerne. Bandet blev oprettet i 1991 i forbindelse med hit-filmen af samme navn for "at bringe soul musik til folk i Dublin".
The Commitments er en yderst populær irsk eksport - soundtracket anslås at have solgt 12 millioner eksemplarer på verdensplan til dato. De vil optræde 4 aftener i træk i Dublin, Belfast og May
o.

For de billigste flypriser til Irland, besøg www.norwegian.com , www.climber.dk og www.flysas.com

Glenda Reid, Marketing and Publicity Assistant