Flere sammensætter selv ferien – men hvordan dækker forsikringen?

Flere og flere sammensætter selv deres udlandsrejser frem for at købe færdige pakkerejser. Derfor opfordrer Tryg de rejsende til at tage et kig på, hvordan forsikringen dækker på de individuelt tilrettelagte rejser.

Sommerferien står for døren og du og familien glæder jer til at skulle på ferie. Rejsen går i år til Miami med mellemlanding i Heathrow, og du har selv booket og købt flybilletterne, ferieboligen og lejebilen. Men kort før I skal af sted, går flyselskabet konkurs. Hvor står du så nu?

Tendens: flere tilrettelægger selv ferien
Hos Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, ser man en klar tendens til, at flere og flere selv sammensætter deres rejser, og derfor opfordrer de danskerne til at tjekke op på forsikringsdækningerne:

- I eksemplet med familien, som selv tilrettelægger en ferie til Miami, kan flybilletter til en værdi af rundt regnet 20.000 kroner være tabt, fordi kun pakkerejser er omfattet af Rejsegarantifonden. Du får nemlig ikke erstatning via din egen rejseforsikring i forbindelse med konkurs. Dertil kan der komme udgifter til enten nye flybilletter eller tabt depositum på ferieboligen og bilen. Men du bør være opmærksom på, at hvis du har betalt flybilletterne med et MasterCard, kan udgiften til de tabte billetter muligvis erstattes via kortudstederen, siger Brian Schou, der er afdelingsleder i Trygs rejseskadeafdeling.

Konkursdækning
Brian Schou fra Tryg fortæller videre, at det er muligt at købe en særlig konkursdækning til flyselskaber, som er registreret hos Rejsegarantifonden:

- Den særlige konkursdækning koster 20 kroner, og skal købes sammen med flybilletterne. På Rejsegarantifondens hjemmeside kan man tjekke, hvilke selskaber der er omfattet af denne mulighed.

Indregn nok tid til flyskift
Når du tilrettelægger en rejse, hvor der fx indgår flyskift, må du desuden sikre dig, at der er indregnet nok tid til, at du kan nå dit forbindelsesfly:

- Vores tommelfingerregel er, at der skal indregnes to timer ved flyskift. Men det allerbedste råd er at tjekke med det enkelte luftfartsselskab og lufthavnen. Rejseforsikringen dækker, hvis du uforskyldt ikke når din flyforbindelse – men kun hvis der er indregnet passende tid til flyskiftet, fortæller Brian Schou.

Rejseforsikringen dækker, hvis du må aflyse
Hvis du har en rejseforsikring med afbestillingsforsikring kan du få erstattet dine udgifter til ferien, du selv har sammensat og købt, hvis du eller et nært familiemedlem fx bliver syg før afrejse, eller hvis du mister dit job.

Det er også muligt at få udbetalt erstatning for en ødelagt ferie, hvis du lægger dig syg, mens du er afsted:

- Et godt råd er at opsøge læge så hurtigt som muligt, hvis du bliver syg, når du er på ferie. Datoerne i lægerapporten vil nemlig bestemme, hvor mange dage du kan få erstatning for, siger Brian Schou og råder i øvrigt danskerne til at tjekke forsikringsdækningerne, inden de rejser af sted på ferie.

Flere informationer
Du kan finde flere informationer om Rejsegarantifonden på www.rejsegarantifonden.dk og læse mere om dækningerne på Trygs rejseforsikring på www.tryg.dk. Her kan du også downloade app’en ’Tryg på rejse’, som hjælper dig med at holde styr på dine rejsepapirer, vigtige kontakter mv.

TJEKLISTE TIL SOMMERFERIEN

Rejsepapirer
Medbring kopi af pas, visum, sygesikringsbevis, og giv en kopi af din rejseplan til én i Danmark, så du er til at få fat på under rejsen.

Billetter, pas og visum
Kontrollér at alt indeholder korrekte navne, rejsedatoer, udløbsdatoer og destinationer, inden du tager af sted.

Tjek mobiltelefonen
Undersøg om abonnementet fungerer i destinationslandet, og hvad det koster. Indtast telefonnumre til pårørende og Tryg Alarm, hvis du er forsikret hos Tryg

Briller og kontaktlinser og vigtig medicin
Medbring ekstra, og læg dem i forskellige tasker, så du har et sæt, hvis bagagen bliver forsinket. Hav medicin i pilleform i din håndbagage.

Bilferie
Medbring kørekort, det røde og det grønne kort samt bilens registreringsattest. Lejer du bil eller motorcykel uden for EU, bør du medbringe internationalt kørekort.

Aktiv ferie
Skal du dykke, rafte eller deltage i andre fysisk krævende aktiviteter, bør du undersøge, om din ulykkesforsikring dækker.

Pressekontakt: Anne Anker, mobil: 23 24 35 67

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2011 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 20,6 mia. DKK i 2011 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens Sverige og Finland udgør 13% af Trygs samlede præmieindtægter. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com , www.facebook.com/trygdanmark, www.youtube.com/TrygDanmark og www.flickr.com/tryg