Klargør huset til efterårsstormen og undgå skader

Efterårsstorme med kraftige vindstød og hyppige regnskyl giver mange skader på huse. Du kan forebygge de værste skader ved at foretage et udvendigt tjek af dit hus nu.

– Hvert efterår ser vi en lang række skader, som kunne være forhindret med nogle enkle greb. Vandskader opstår let, fordi tagrender og afløb er tilstoppede. Tagskader kan ofte skyldes, at udsatte grene ikke er savet af før stormen tager fat, siger Per Haulund, der er skadechef i forsikringsselskabet Tryg.

Tjek afløb, tag og tagrender
Per Haulund råder boligejere til at tjekke huset regelmæssigt – særligt nu før efterårsstormene for alvor sætter ind.

I nedgange til kældre bør du altid sikre, at afløb er renset for løv og affald, så du undgår oversvømmelser og vandskader. Tjek også at træer og grene i nærheden af hus og udhus er stærke nok til at kunne modstå de kraftige efterårsstorme. Grene, som falder ned er en af de hyppigste årsager til tagskader. Også tag og tagrender bør tjekkes.

Kan give store fugtskader

– Tagrender er nemme at vedligeholde. Det vigtigste er at fjerne løv og andet affald, så det ikke forhindrer vandet i at løbe væk og at sikre, at de er intakte. Desuden bør du tjekke hele tagfladen i hvert fald én gang årligt. Her skal du være opmærksom på, at tagsten og –plader ligger rigtigt, og at de ikke er beskadiget. Tagsten med revner bør udskiftes.

– Et utæt tag vil hurtigt skabe store fugt- og rådskader. Derfor er det vigtigt, at du opdager de udvendige skader i tide, og at du retter op på skaderne, så snart du opdager dem, siger Per Haulund.

Dyrekøbt erfaring
Tilstoppede afløb og utætte tag kan hurtig blive en meget kostbar affære for husejeren. Mange standard husforsikringer dækker ikke skader, som skyldes, at vand er trængt ind i boligen fra taget eller udvendige afløb.

– Hvis husejeren ikke har sikret sig, at sådanne skader er omfattet af forsikringen, må han eller hun betale hele skaden selv. Og det kan hurtigt løbe op i titusindvis af kroner. Den bedste måde at sikre sig på, er derfor at tjekke forsikringsdækningerne og undersøge huset for på den måde at forebygge skader, siger Per Haulund.

Husk også trampolinen
Endelig lyder et af rådene fra skadechefen, at husejere, som har en trampolin i haven, bør sørge for, at trampolinen er forsvarligt fastgjort, så den ikke river sig løs og forvolder skade på huset, når efterårsstormen raser.

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2009 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 18,3 mia. DKK i 2009 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens vi i Finland og Sverige oplever hastig vækst. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com, www.facebook.com/trygdanmark, www.flickr.com/Tryg og www.youtube.com/TrygDanmark