• Tryg/

Mind børnene om at låse døren, når de er alene hjemme i sommerferien

Det er altid en grim oplevelse at have indbrud. Men det er nok mere ubehageligt, at blive udsat for tyveri, mens du eller dine familiemedlemmer er hjemme. Derfor minder Tryg om, at det er en god idé altid at have låst hoveddøren.

Skolernes sommerferie er netop begyndt, og mange større børn tilbringer en del tid alene hjemme, mens mor og far er på arbejde. Sidder din søn eller datter inde på værelset og er dybt optaget af fx computerspil eller af TV’et, har garvede listetyve næsten frit spil, hvis hoveddøren ikke er låst. Det fik Heidi Vilsfort fra Fredensborg bekræftet for nyligt.

Opdagede først senere, at noget var galt
Heidis 12-årige søn havde været hjemme hele eftermiddagen, hvor han en del af tiden havde siddet med høretelefoner på inde på sit værelse i den bagerste ende af villalejligheden.

- Hen imod spisetid stod det klart for mig, at vi havde haft besøg af en tyv. Alle mine smykker, kontanter og børnenes iPods manglede. Det var tydeligt, at tyven var stoppet umiddelbart før min ældste søns værelse, fortæller Heidi Vilsfort.

- Jeg er selvfølgelig rigtig ærgerlig over, at vi har mistet nogle ting og penge, men det værste er nok, at oplevelsen har gjort, at vi ikke føler os helt så trygge herhjemme længere. Vi har selvfølgelig udskiftet låsen, og så har mine drenge fået besked på at låse hoveddøren – også når de er hjemme, fortæller Heidi Vilsfort.

Heidi Vilsfort med sine fire drenge

Simpelt tyveri er ikke dækket af forsikringen
I forsikringssprog hedder det ’simpelt tyveri’, når en tyv får adgang til en uaflåst bolig og stjæler værdigenstande. I et sådant tilfælde vil en indboforsikring i hovedreglen ikke dække tyveri af penge og smykker, mens fx iPods og mobiltelefoner er dækket.

- Det er almindelig praksis i forsikringsbranchen, at penge og smykker ikke er dækket ved simpelt tyveri, men det ændrer selvfølgelig ikke ved, at det altid vil være rigtig ærgerligt for dem, det går ud over. Derfor kan jeg kun opfordre folk til altid at have døren låst, både når de opholder sig inden for eller ude i haven, siger Jannie Dyring, der er kvalitetskonsulent i forsikringsselskabet Tryg.

Sidste år registrerede Tryg i juni, juli og august måned i alt ca. 4000 tilfælde af simpelt tyveri.

___________________________________________________________________

Pressekontakt: Anne Anker, anne.anker@tryg.dk, 23 24 35 67

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2011 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 20,6 mia. DKK i 2011 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens Sverige og Finland udgør 13% af Trygs samlede præmieindtægter. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com , www.facebook.com/trygdanmark, www.youtube.com/TrygDanmark og www.flickr.com/tryg