Pak bilen rigtigt til skiferien

Om kort tid pakker mange danskere bilen for at køre på skiferie med familien. Men mange er ikke klar over, at bilens køreegenskaber forringes, hvis bilen ikke pakkes rigtigt. Derfor giver Tryg et par gode råd med på vejen.

Skisæsonen er over os, og mange vil i de kommende uger pakke bilen med skitøj og udstyr for at drage mod sneklædte bjerge i syd og nord. Men mange er ikke klar over, at risikoen for ulykker stiger, hvis bilen ikke er pakket rigtigt:

- En fuldt pakket bil er ensbetydende med ændrede køreegenskaber og kan være vanskelig at holde på vejen. Derfor er det vigtigt, at de tungeste ting pakkes nederst og helst længst inde i bagagerummet. Man skal undgå at flytte bilens tyngdepunkt ved at placere tunge genstande på taget – det kan ændre bilens køreegenskaber radikalt, siger Susanne Bredahl, som er skadechef for bilområdet i Tryg.

Hun fortæller videre, at mange ofte overser, at skiboksen ikke er beregnet til mere end 50-75 kg bagage.

Vigtigt at undgå løse genstande i bilen
En anden vigtig sikkerhedsforanstaltning er at undgå at have løse genstande liggende inde i bilen:

- Ved en hård opbremsning eller kollision kan selv en forholdsvis lille genstand resultere i alvorlig skade, hvis den rammer føreren eller passagerer. Legetøj og andre typer underholdning til børnene kan med fordel placeres i særlige holdere, som kan sættes fast på ryggen af forsæderne, siger Susanne Bredahl.

Husk dine forsikringspapirer
Skulle uheldet være ude, er der hjælp at få. Derfor opfordrer skadechefen bilisterne til allerede før afrejse at sætte sig ind i, hvad de skal gøre:

- Husk altid at have det grønne og røde kort liggende i bilen. Og læs gerne, hvad der står på det røde kort, før du rejser til udlandet. Det er også her, du finder nummeret til alarmcentralen, som du skal kontakte, hvis du kører galt eller har motorstop i udlandet. Når du står i situationen, kan det også være rart, at du hjemmefra har indkodet telefonnummeret til alarmcentralen på mobilen, slutter skadechefen fra Tryg.

Du kan hente ’det røde kort’ via Trygs hjemmeside eller direkte hos SOS International. Husk også, at du gratis kan downloade Trygs rejse app ’Tryg på rejse’, som hjælper dig med alt fra mistet bagage og kreditkort til sygdom og biluheld. Du behøver ikke være Tryg-kunde for at kunne bruge app’en.

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2010 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 19,5 mia. DKK i 2010 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens vi i Finland og Sverige oplever hastig vækst. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com, www.facebook.com/trygdanmark, www.flickr.com/Tryg og www.youtube.com/TrygDanmark