Skybrudssæsonen er i gang – tjek kælderen og undgå skader

Danske boligejere gør klogt i at tjekke kældre, døre og vinduer nu. Tryg deler ud af eksperternes bedste råd og tilbyder gratis kloak- og afløbstjek til kunder, der bor i hus med kælder.

Årets første skybrud har ramt landet, og Tryg har registreret tæt på 500 skadeanmeldelser på oversvømmede kældre og huse. Kommer sommeren til at ligne tidligere år, kan vi forvente mange flere skybrud de kommende måneder.

Hvis du ikke allerede har gjort det, er det derfor nu, du skal tage dine forbehold, hvis du vil undgå kloakvand i din kælder og vandskader på dit hus og dine ejendele.

Kloakvand ødelægger minderne
Forebyggelseschef i Tryg Charlotte Gøttler ved, at de pludselige oversvømmelser under skybrud kan være en voldsom oplevelse for husejerne:

- Når et skybrud presser kloakvand op gennem toiletter og afløb eller ind under kælderdøren, er det på alle måder en grim oplevelse. En ting er, at kloakvandet ødelægger både inventar og ejendele, men for mange er det de uerstattelige minder og den tid, man efterfølgende må bruge på at komme på plads igen, der påvirker mest, fortæller Charlotte Gøttler.

Få tjekket kloak og afløb
Er du kunde i Tryg og bor i hus med kælder, kan du lige nu bestille et gratis kloak- og afløbstjek, hvor en tekniker vurderer, om et højvandslukke eller et pumpeanlæg kan minimere din risiko for vandskade ved skybrud. Du vil også blive vejledt i, hvordan du i øvrigt kan forebygge vandskader, når himlen åbner sig.

5 gør-det-selv råd fra Trygs eksperter
Hvis skybruddet er på vej, er der en række enkle ting, du kan gøre for at begrænse eller helt undgå skader:

1. Rens tagrender, nedløbsrør og nedløbsbrønde samt udendørs afløbsriste for blade, så vandet kan løbe frit igennem.
  2. Sørg for at alle døre og vinduer er lukkede og helt tætte. Monter evt. en plade med tætningslister foran døre og vinduer.
  3. Opbevar ikke ting i kælderen, der har betydning for dig, da de kan blive ødelagt af vandet.
  4. Fjern løse tæpper i kælderen og løft så meget som muligt væk fra gulvet. Opbevar det i stedet på hylder, reoler eller i plastbeholdere, der kan tåle vand.
  5. Få nabo eller familie til at tjekke din bolig og dit kælderrum, hvis du ikke er hjemme.

Tryg hjælper kunder og andre interesserede med at forebygge skader. Se flere gode råd på hjemmesiden, hvor kunderne også kan bestille Trygs kloak- og afløbstjek: http://www.tryg.dk/forebyg-skade/skybrud/index.html

Se videoen med Trygs taksatorchef, der forklarer, hvordan du forbereder huset på skybrud: http://youtu.be/z8e8ykL4X6c

Pressekontakt:
Kommunikationschef Kasper Riis, mobil: 41776834, email: kasper.riis@tryg.dk
Pressetalsmand Anders Stougaard, mobil: 41862622, email: anders.stougaard@tryg.dk

Tryg er den ledende nordiske tryghedsleverandør med forsikringsaktiviteter i Danmark, Norge og Sverige. Tryg er noteret på Nasdaq OMX Copenhagen, og 60 % af aktierne ejes af TryghedsGruppen smba, der årligt donerer cirka 500 mio. DKK til tryghedsskabende formål via TrygFonden.